Live strimovi u marketingu: Sve što treba da znate o live prodaji

Autor teksta
Picture of Kliping

Kliping

Da li je sadržaj uživo deo vaše strategije?

Za skoro dve trećine svih ljudi koji se bave marketingom, odgovor na ovo pitanje je ne — samo 36% marketing stručnjaka koristi live stream.

Zašto?

Iako većina društvenih mreža i platformi ima opciju za strimovanje uživo, čini se da je veliki broj marketara uzdržan kad je njihova primena u pitanju.

Ipak, postoji niz razloga zbog kojih je sadržaj uživo, i konkretno prodaja putem live strima, nešto što treba razmotriti kada budete kreirali svoju strategiju.

Uspeh live strima

Danas se strimovi poistovećuju sa slavnim ličnostima, muzičkim nastupima ili, najčešće, video igrama.

Međutim, iako je gejming dugo najpopularnija kategorija live strima, to ne znači da je prenos video igara jedina primena strimovanja. Još 2021. godine je na striming platformi Twitch odgledano preko 3.000 miliona sati live sadržaja u kategoriji Just Chatting, što znači da popularnost strimova raste, a njihova publika se diverzifikuje.

Zahvaljujući uspehu strimovanja se promenio i svet online trgovine, i zato danas svedočimo pojavi prodaje i kupovine putem komercijalnih live strimova — taktika koja je pomogna KitKat-u da ostvari trećinu svojih godišnjih prihoda za vreme jedne kampanje.

Zato live sadržaj i uživo interakcija sa korisnicima i kupcima može uticati na profit i povećanje prodaje, ali i mnogo drugih stvari: može povećati brand awareness, lojalnost pratioca i kupaca i pomoći kompanijama da se približe svojoj target grupi.

Šta je live selling?

Live kupovina ili live prodaja je strategija za promociju i prodaju proizvoda putem live strimova. Ovi uživo prenosi najčešće se odvijaju na društvenim mrežama, ali postoje i posebne platforme za live striming, kao što je Twitch. 

Kompanije često sarađuju sa influenserima za kreiranje ovih šoping live strimova, koji održavaju događaje za prodaju uživo, odnosno live sale events. Mnoga mikro i mala preduzeća kreiraju sopstvene strimove i koriste ih kao svoj primarni kanal prodaje.

Cilj ovakvih live strimova je da se potrošačima pruži interaktivno iskustvo kupovine, omogućavajući im da postavljaju pitanja i kupuju proizvode in-real-time, bez potrebe da posećuju prodavnice ili web sajtove.

Neki navode da ovakva upotreba live strimova počinje još 2017. godine u azijskim zemljama, a danas je ovo popularna praksa društvenim mrežama širom sveta. Međutim, uspon strimovanja uživo kreće još ranih 2010-ih godina, za šta je zaslužna već pomenuta Twitch platforma. Danas se procenjuje da će globalno tržište live striminga vredeti preko 247 milijardi dolara do 2027. godine. 

Kada je specifično uživo prodaja u pitanju, to je postala industrija vredna 50 milijardi dolara samo u Sjedinjenim Državama, a očekuje se da će se ova cifra utrostručiti do 2026. godine. Pored toga, gledaoci ovih strimova imaju 43% veće šanse da kupe premium verziju nekog proizvoda nego prosečan potrošač. 

Ovi podaci svedoče o potencijalu i moći strimovanja u prodaji i marketingu, ali zašto je to tako?

Odlike sadržaja uživo

Ono što odlikuje live strimove kao vid sadržaja jeste veliki stepen angažovanja publike, visoka interaktivnost i specifičnost publike koja ih prati.

Naime, kada sadržaj uživo uporedimo sa drugim oblicima sadržaja (kao što su blogovi, video zapisi ili statične objave), live strimovi bolje drže pažnju publike — ljudi u proseku posvete 27% više minuta sadržaju uživo nego on-demand video sadržaju. Iako drugi oblici video sadržaja čine veći deo ukupnog globalnog watch time-a, live snimci prednjače po pitanju angažovanja publike. Live video na Facebook-u ostvaraje čak 6 puta veći engagement od unapred snimljenih snimaka, a 37% korisnika društvenih mreža smatra da je to najzanimljivija vrsta sadržaja.

Takođe, publika preferira uživo sadržaj od brendova80% ljudi bi radije gledalo live snimke nego čitalo blog ili objave kompanija. Tu publiku u najvećoj meri čine milenijalci (25%) i Gen Z (24%), a 15% ljudi između 18 i 34 godine gleda live strimove nekoliko puta dnevno. Nasuprot njima, 62% onih od preko 55 godina nikada ne gledaju snimke uživo, prema podacima kompanije Statista.

Ovo čini live strimove izuzetno pogodnim vidom sadržaja za kompanije i brendove koji žele da se povežu sa svojom publikom i izgrade dugoročni odnos sa kupcima. 

Zašto je live prodaja toliko popularna?

Pored samih karakteristika uživo sadržaja, live prodaja uspeva iz sledećih razloga:

1. Kupovina putem strimova je pristupačna i laka. Bilo ko da prisustvuje live strimu može da vidi proizvode, postavlja pitanja i završi kupovinu na licu mesta. Ovo mnogim korisnicima društvenih mreža može biti jednostavnija putanja do kupovine nego aplikacije ili sajtovi za online trgovinu — ako već provode vreme na društvenim mrežama, zašto ne bi tu i kupovali?

2. Kupovina putem strimova je zanimljiva, jer dobri prodavci i voditelji ovih strimova mogu da održe pažnju publike i angažuju ih na različite načine. Takođe, ako je ta osoba influenser ili poznata ličnost i sarađuje sa određenim brendom, njeni fanovi će uživati u procesu kupovine i pratiti ove strimove kako bi čuli njena mišljenja i preporuke.

3. Live prodaja je autentična i ljudi mogu da se poistovete sa prodavcem. Mogu zamisliti sebe kako na isti način koriste proizvode, ali bez barijera koje postoje u prethodno snimljenom sadržaju — nema rezova, reklama ili glumaca, samo uživo prikaz proizvoda kojem potrošači više veruju.

4. Live prodaja kreira zajednicu potrošača. Za vreme live shopping događaja, kupci nisu limitirani na interagovanje samo sa prodavcem — oni mogu slobodno ostvariti kontakt sa drugim gledaocima, deliti mišljenja i savete ili komentarisati proizvode. Upravo ova vrsta interakcije može pospešiti prodaju određenih proizvoda.

5. Live strimovi su konkurentno okruženje i među gledaocima se javlja takmičarski duh. Oni osećaju potrebu da reaguju brzo i odluče o kupovini u što kraćem roku kako bi “pobedili” ostale kupce i osigurali da proizvod bude njihov. Ovo je posebno izraženo u situacijama kada ima limitiran broj proizvoda, ili se strimovi održavaju samo u određeno vreme. 

Jedinstvene odlike prodajnog okruženja live strima kreira publiku koja je angažovana i motivisana za kupovinu, a upravo ove karakteristike mogu pomoći i malim i velikim kompanijama da povećaju svoje profite.

Pogledajte još