Vaš brend je ono što govore o vama kada niste u prostoriji – Džef Bezos
U savremenom poslovnom svetu, reputacija lidera igra neizostavnu ulogu u uspehu organizacije. Personal brending, ili izgradnja ličnog brenda, postaje sve važniji aspekt liderstva. Pratiti reputaciju lidera nije samo pitanje imidža, već strateška potreba koja može imati dugoročne posledice na poslovanje, kulturu i percepciju organizacije.
Povezanost brenda lidera i same kompanije prikazuje nam se svakodnevno: kada pomislimo na Teslu, pomislimo i na Ilona Maska, Metu ne zamišljamo bez Marka Zakerberga, Amazon uvek povezujemo s Džefom Bezosom. Stručnjaci iz oblasti dizajniranja ličnog brenda (Persona design) objašnjavaju da naša reputacija obuhvata sve nematerijalne aspekte poslovanja – odražava se u ponašanju zaposlenih, korisničkom servisu, cenama usluga, internoj kulturi organizacije i ukupnom korisničkom iskustvu koje nudite. Brend same kompanije zavisi od ličnog brendinga svakog pojedinca, a pogotovo lidera i istaknutih ljudi u kompaniji.
Zašto je lični brending bitan?
Da li ste znali da je potrebno samo sedam sekundi da se ostavi prvi utisak? Nauka dalje kaže da je tačnost našeg prvog utiska čak 76%. Prvi utisci su jako bitni i često traju dugo. Snažan lični brend pomaže liderima da ostave pozitivan i trajan utisak, postavljajući temelje za poverenje i saradnju.
Prema istraživanju Uloga lidera u upravljanju reputacijom, koje su sproveli Geri Dejvis sa Mančesterskog univerziteta i Rosa Čan sa Dablinskog univerziteta, čak polovina reputacije korporacije potiče od reputacije samih lidera. Takođe, lider sa pozitivnim imidžom može inspirisati i motivisati svoj tim, kao i mušterije, dok lider sa lošom reputacijom može izazvati sumnju i demotivaciju.
Anketa koju je sproveo Indeed zaključuje da je reputacija same kompanije bitna za čak 95% ljudi koji su trenutno u potrazi za poslom. Lideri sa jakim ličnim brendom privlače vrhunske talente koji žele da rade sa inspirativnim i poštovanim vođama. S druge strane, loša reputacija može odvratiti potencijalne kandidate i otežati zadržavanje postojećih talenata.
Strategije za izgradnju i praćenje reputacije lidera
Lideri mogu koristiti nekoliko strategija za izgradnju svoje reputacije:
- Konzistentnost i transparentnost: Čak 90% izvršnih direktora se slaže da transparentnost lidera i kompanije vodi ka donošenju boljih odluka i gradi bolju reputaciju.
- Autentičnost: Omogućava liderima da pokažu svoje jedinstvene vrednosti, ličnost i glas. Ovo im pomaže da se razlikuju od konkurencije, poboljšaju reputaciju kompanije i stvore emocionalnu vezu sa svojom publikom.
- Kvalitetan sadržaj: Kreirajte i delite vredan, informativan i relevantan sadržaj sa kojim ljudi rezonuju i koji će želeti da podrže i dele. Kad ljudi dele iste vrednosti i stavove sa liderima kompanija, automatski će se pozitivan sentiment preneti i na brend koji lider vodi.
- Izgradnja odnosa: Aktivno gradite i održavajte odnose sa drugim kolegama iz struke, nudeći korisne informacije i savete. Budite aktivni i komentarišete tuđe objave i stavove.
- Pozitivna online prisutnost: Deljenje stručnih uvida, postignuća i mišljenja pomaže u kreiranju reputacije stručnjaka i pouzdanog izvora informacija. Prisustvo na društvenim mrežama omogućava liderima da dosegnu širu publiku i uspostave svoj autoritet u industriji.
Dobra i loša reputacija lidera
Jedan od primera kako dobra reputacija utiče na kompaniju dolazi iz agencije za digitalni marketing Nioly Media Group. Polina Nioli Puškareva osnovala je agenciju 2020. godine, uz pomoć uspeha koji je imala na svojim društvenim mrežama. Polina svakodnevno deli sa svojim pratiocima kako ona vodi svoj biznis, kako tretira svoje zaposlene, koliko plaća svoje asistente, pa čak i privatne stvari kao što su izlasci na sastanke i porodični život. Njen sadržaj je oduvek bio transparentan, autentičan, te je stvorila jaku vezu sa svojim pratiocima. Njena reputacija dovela je do toga da Polina započne ukupno pet različitih biznisa, a i da postane filmski producent!
Ričard Branson je jedan od najpoznatijih preduzetnika na svetu, poznat po svom jedinstvenom pristupu biznisu i ličnom brendu. Njegov lični brend, koji je veoma sličan brendu njegove kompanije Virgin, karakteriše se neformalnošću, zabavom i nekonvencionalnim pristupom. Branson često koristi svoje avanturističke poduhvate da privuče pažnju i stvori publicitet, kao što su skakanje sa kazina, dolazak na sopstveno venčanje helikopterom (sa koga je visio) ili skakanje u bazen sa posadom na početku krstarenja Virgin Voyages-a. Ova spremnost na preuzimanje rizika i izlazak izvan okvira tradicionalnog poslovnog ponašanja ne samo da stvara snažan i prepoznatljiv lični brend, već se i prenosi na brend Virgin, koji je poznat po inovativnosti, avanturizmu i pristupačnosti. Bransonova sposobnost da se poveže sa ljudima na personalnom nivou, kombinovana sa njegovom željom da izaziva status quo, čini ga jedinstvenim liderom i brend ambasadorom svoje kompanije.
S druge strane, biznis lako može pasti ako lider ne vodi računa o svojim akcijama.
Elen DeDženeris, američka glumica, voditeljka i komičarka, svoj start dobila je u seriji Elen, koja joj je donela veliku popularnost, i dovela do devetnaestogodišnjeg vođenja emisije Elen Šou. Ali, 2020. godine pokrenuta je istraga same emisije, gde je zaključeno da je na setu stalno dolazilo do rasizma, nedoličnog seksualnog ponašanja i zastrašivanja. Popularnost emisije je naglo opala, te je prestala sa emitovanjem 2022. godine. Iako je ovo bio povod za kraj emisije, uzroci su se skupljali kroz godine – pravdanje homofobičnih objava njenog kolege, druženje sa političarima koji ne podržavaju iste stvari koje ona tvrdi da podržava, povremeno loše ophođenje prema gostima… Reputacija koju je zadobila prati je i danas, te se Elen pritajila, postavši persona non grata.
Kako sačuvati reputaciju u kriznim situacijama?
U slučaju reputacione krize, važno je brzo i efikasno delovati kako bi se minimalizovala šteta. Zato je potrebno uvek imati dobar plan. Prvi korak je priznati problem i preuzeti odgovornost ako je to primenjivo, pokazujući transparentnost i posvećenost rešavanju situacije. Komunikacija sa zainteresovanim stranama treba da bude jasna i iskrena, pružajući tačne informacije i izbegavajući spekulacije. Važno je postaviti tim za upravljanje kriznim situacijama koji će brzo i efikasno koordinisati odgovor na krizu, uključujući prikupljanje činjenica, pripremu saopštenja i angažovanje medija. Takođe, ključno je pokazati empatiju i razumevanje za sve pogođene strane, nudeći izvinjenje i rešenje ako je potrebno. Nakon što se kriza smiri, važno je analizirati uzroke i implementirati strategije kako bi se sprečilo ponavljanje sličnih situacija u budućnosti. Održavanje kredibiliteta i poverenja javnosti tokom i nakon krize može biti izazovno, ali je ključno za dugoročni oporavak reputacije.
Da bismo sprečili krizu, ili je rešili, važno je da pratimo kako smo predstavljeni u medijima. Analiza prikupljenih informacija pomaže da razumete kako vaš brend percipiraju različite publike, što vam pomaže da prilagodite svoje komunikacione strategije i brzo reagujete kako biste održali (ili poboljšali) svoju reputaciju. Uz Kliping, lako možete pratiti medije i društvene mreže, te tako sprečiti ili brzo sanirati krizne situacije.
Potrebno je mnogo dobrih dela da bi se izgradila dobra reputacija, a samo jedno loše da bi je izgubili, rekao je Benžamin Frenklin. Zato je potrebno posvetiti joj vreme i pažnju kao jednom od najvažnijih faktora za uspeh same kompanije. Važno je da uvek pazimo na naše izjave i objave, jer lider ne reprezentuje samo sebe, već i svoju kompaniju.