Ukoliko bi se sprovelo istraživanje među ljudima koje svoje znanje o marketingu i oglašavanju baziraju isključivo na američkoj seriji “Ljudi sa Menhetna” (Mad Men u originalu), verujemo da bi na pitanje “Šta se 60-ih godina najviše reklamiralo” odgovor bio cigarete. I bili bi u pravu. Iako je danas u celom svetu skoro pa potpuno zakonom zabranjeno bilo kakvo javno promovisanje duvanskih proizvoda, tih godina one su pronašle svoje mesto u udarnim terminima svih televizijskih i radijskih programa.
Danas reklame za cigarete možemo da vidimo samo ako ponovo pogledamo epizodu kada Don Draper osvaja predstavnike i dobija pitch za “Lucky Strike”. Čak i u toj epizodi serije gde je veličanstveno predstavljen život marketinških stručnjaka Njujorka 60-ih godina dvadesetog veka, prikazani su napori aktivista da na neki način spreče snimanje reklame ukazivanjem na istraživanje štetnosti pušenja.
Nakon nedavnog saopštenja britanskog premijera Borisa Džonsona da će zabraniti posle 21h svako reklamiranje brze hrane i one koje se smatra nezdravom, Google je objavio da će od oktobra ove godine uvesti znatna ograničenja i zabrane u oglašavanju ovakve vrste hrane. Kako Velika Britanija, tako i Google želi da pridonese borbi protiv gojaznosti i zaštiti one najugroženije – decu.
Zabrana će se odnositi na sve Google platforme, uključujući i YouTube, i podrazumeva zabranu prikaza oglasa za proizvode sa visokom količinom masti, soli ili šećera (u daljem tekstu HFSS) mlađima od 18 godina. Kako se navodi, kompanije koje žele da koriste Google za oglašavanje moraće da se izjasne da li njihov proizvod sadrži visoke vrednosti HFSS. Ukoliko se takav proizvod ne označi, a sadrži HFSS, Google bi mogao u potpunosti da povuče reklame.
Algoritam automatski neće prikazivati ove reklame mlađima od 18 godina, a starost korisnika će se izračunati na osnovu starosti koju su naveli prilikom kreiranja YouTube, odnosno Google naloga. Ukoliko neko ne poseduje ili nije ulogovan na svoj nalog, reklame se automatski neće prikazivati. Google je naveo da će sva navedena ograničenja prvo biti uvedena na teritoriji Velike Britanije i Evropske unije. U trenutku pisanja ovog teksta, nije bilo informacija da li će se ograničenja primeniti i na teritoriju Srbije.
Da li je automobilska industrija sledeća?
Da se uticaj aktivista ne sme nikad potceniti, pokazuje i kampanja koja se bori za prekid oglašavanja automobilske industrije, pogotovo velikih sportskih vozila. Kako prenosi BBC, predstavnici kampanje koja je pokrenuta, takođe, u Velikoj Britaniji, smatraju da bi vlada države morala da utiče na smanjenje reklama za SUV vozila na način na koji su suzbijene reklame za duvanske proizvode. Dodatan podsticaj kampanji je i izveštaj jedne ekološke organizacije koja navodi da je trend prodaje velikih automobila podstaknut agresivnim oglašavanjem i da ubrzana prodaja ugrožava postavljene klimatske ciljeve.
Tih 60-ih godina dvadesetog veka, reklama nije znala za ograničenja i sve se svodilo na kreativnost marketinških stručnjaka. S druge strane, vrhunac tehnologije je bila TV i radio reklama, i mnoge kampanje su dopirale samo do lokalne publike.
Ukoliko bi, na primer, Netflix 2052. godine pravio novu verziju “Ljudi sa Menhetna”, sa fokusom na današnje vreme, veruje se da bi serija prikazivala uspon digitalnog oglašavanja i moć društvenih mreža i kako lokalna kampanja može da obiđe svet. Ali umesto bezbroj mogućnosti izražavanja kreativnosti i prikaza različitih vrsta proizvoda, akcenat bi bio na tome kako se brendovi bore sa različitim zakonskim ograničenjima i ipak uspevaju da pošalju poruku do krajnjeg korisnika.
Izvor: dailymail, bbc, advertiser-serbia