FEJSBUK I INSTAGRAM CENZURIŠU KAMPANJE I SUSPENDUJU NALOGE KOJI SE BAVE ŽENSKIM ZDRAVLJEM

Autor teksta
Picture of Kliping

Kliping

Prošle nedelje smo se bavili temom ukidanja prava na abortus u Sjedinjenim Američkim Državama. Ako ukidanje ljudskih prava u demokratskoj državi zvuči neverovatno, prava žena se, na žalost, stalno dovode u pitanje, kako u realnom, tako i u virtuelnom svetu.

Izveštaj koji je pre nekoliko nedelja objavio tzv. Centar za pravdu intimnosti potvrdio je da Fejsbuk neproporcionalno blokira objave i oglase fokusirane na zdravlje žena. Sudeći po ovom izveštaju koji je nastao kao zaključak istraživanja u kome je anketirano 60 kompanija iz te oblasti, Fejsbuk je u poslednje tri godine odbacio i cenzurisao oglase svih startapova u oblasti zdravlja žena fokusiranih na menopauzu, bol u karlici, trudnoću, negu posle porođaja, menstrualno zdravlje, plodnost i seksualno zdravlje. I to ne samo na Fejsbuku, već i na Instagramu.

Štaviše, Fejsbuk nije samo stopirao reklamiranje ovakvih objava, već je u nekom trenutku, zbog njih, u potpunosti suspendovao naloge oko polovine anketiranih kompanija, zbog čega su se mnoge našle u problemu. Osnivačice kompanija koje su učestvovale u anketiranju, i na čijim oglasima je pokrenuta akcija zabrane objavljivanja ili kasnije suspendovanje naloga, primile su obaveštenje da su prekršile Fejsbuk politiku „proizvoda za odrasle“.

Fejsbuk diskriminacija žena

Sudeći prema rezultatima ovog istraživanja, Fejsbuk cenzuru i politiku za odrasle, očigledno primenjuje na načine koji su diskriminatorni za žene i ljude drugačijeg pola u odnosu na muškarce. Naime, istraživanje je pokazalo da Fejsbuk nije tako radikalan kada su u pitanju proizvodi namenjeni muškoj populaciji, kao što su, primera radi, lekovi za potenciju. Njegova politika za odrasle je takva da kompanijama koje se bave seksualnim zdravljem muškaraca uglavnom dozvoljava reklamiranje proizvoda na svojim platformama čak i ukoliko uključuju seksualne nagoveštaje, što potvrđuju mnogi brendovi kao što su Hims i Manscaped.

Sa druge strane, reklamiranje proizvoda za seksualno zdravlje žena, konstantno nailazi na kažnjavanje od strane Fejsbuka. Prema izveštaju, Fejsbuk uvek odbacuje oglase koji uključuju reč „vagina“ ili fraze kao što je „suvoća vagine“. Kao rezultat toga, ovi brendovi imaju problem da objasne svoje proizvode potrošačima, što dalje vodi do toga da žene i zdravstveni radnici nisu svesni proizvoda koji bi mogli da leče određena stanja. Primera radi, kompanije koje reklamiraju losione za suvoću vagine moraju da uklone reč „vaginalno“ iz svojih oglasa ili da ih zatamnjuju, zbog čega potencijalni kupci nemaju potpunu i adekvatnu informaciju, da li im i na koji način određeni proizvod može biti od koristi.

Društvena stigma preneta u Fejsbuk algoritam

Ono što autori ovog istraživanja i izveštaja ističu kao uzrok takve Fejsbukove politike jeste opšta stigma koja postoji u društvu kada je reč o ovim proizvodima. Seksualno zdravlje žena generalno se smatra manje važnim, jer smo preplavljeni porukama o tome da je seksualno zdravlje muškaraca u suštini osnovno ljudsko pravo, dok za žene i ljude različitih polova, postoje neproporcionalne statistike o tome ko ima i ko oseća pravo na zadovoljstvo. Ta, konzervativna i u velikoj meri patrijarhalna pristrasnost prodrla je u algoritme društvenih mreža.

Fejsbuk u svojoj politici oglašavanja kaže da oglasi koji promovišu proizvode ili usluge seksualnog i reproduktivnog zdravlja, kao što su kontracepcija i planiranje porodice, moraju biti ciljani na osobe starije od 18 godina i ne smeju se fokusirati na seksualno zadovoljstvo. Istovremeno on prikazuje primere oglasa koji nisu dozvoljeni i onih koji su dozvoljeni, ali je izveštaj Centra za pravdu intimnosti otkrio veliki broj oglasa koje je Fejsbuk prihvatio iako ne zadovoljavaju navedene kriterijume i reč je isključivo o oglasima koji targetiraju mušku populaciju.

Zaključak na osnovu toga je, da i pored strogih pravila koje Fejsbuk ima, odluka o tome da li je neka objava u skladu sa politikom za odrasle i da li može ili ne može biti promovisana krajnje proizvoljna. Iz Mete, sada Fejsbukove matične kuće, na izveštaj su odgovorili obrazloženjem da pozdravljaju oglase za proizvode za seksualno zdravlje, ali da zabranjuju golotinju i da imaju posebna pravila o tome kako se ovi proizvodi mogu plasirati na njihovoj platformi, istovremeno priznajući da im se dešavaju greške i da je to sistemski problem koji će pokušati u budućnosti da reše.

Emoji umesto “prljavih” reči

Najveći problem sa cenzurom imaju kompanije koje prodaju proizvode za seksualno zdravlje žena, a koje Fejsbuk algoritmi detektuju kao pornografske proizvode. Jedna od kompanija obuhvaćenih ovim izveštajem je Joylux koja prodaje zdravstvene proizvode za menopauzu uključujući uređaj koji se ubacuje u vaginu i koristi za jačanje dna karlice. Zbog specifičnog oblika Fejsbuk taj proizvod detektuje kao pornografski. A s obzirom da je Fejsbuk, kako navode u Joylux-u, njihov najbolji kanal za privlačenje kupaca, uporno pokušavaju da se reklamiraju putem njega, ali uglavnom nailaze na odbijanje. Uz to, nalog im je dva puta suspendovan bez ikakvog objašnjenja. Danas Joylux radi sa agencijom koja im pomaže da se žale na odbijene oglase. Obično nakon žalbi, oglasi se odobravaju, ali je proces dugotrajan i skup, a i najčešće su primorani da revidiraju objave tako da često ne prikazuju sam proizvod i ne daju tačan opis kako bi izbegli upotrebu reči koje Fejsbuk ne odobrava.

Međutim, nisu samo kompanije koje prodaju proizvode za seksualno zdravlje u problemu sa Fejsbukovom cenzurom, imaju ga i nevladine organizacije i druga udruženja koja se bave seksualnim ili reproduktivnim zdravljem. Jedna od takvih je, primera radi, holandska neprofitna organizacija Love Matters, koja je fokusirana na seksualno i reproduktivno zdravlje i prava, a oslanja se na Fejsbuk oglase kako bi dosegla svoju publiku. U periodu od šest godina skoro 1.800 oglasa koje je Love Matters objavila na Fejsbuku odbijeno je, prema izveštaju o održivosti novinarstva i novinskih medija koji je predstavljen na Forumu Ujedinjenih nacija za upravljanje internetom 2020. Razlog je najčešće bio da su oglasi kategorisani kao „sadržaj za odrasle“ ili kao „seksualna pomagala“. Kako bi izbegli odbijanje, iz organizacije su počeli da koriste sleng i voćne emodžije za reči koje opisuju određene delove tela, što je taktika koju koristi i Hims, kompanija koja prodaje vijagru.

Suštinski, uz malo domišljatosti i puno strpljenja, postoje načini na koje oni koji se bave seksualnim zdravljem uspevaju da ublaže cenzuru na Fejsbuku i Instagramu, ali će Fejsbuk morati uskoro da uradi nešto u vezi sa tim. Njegova reklamna platforma je više puta kritikovana poslednjih godina. Istraga Vašington Posta je 2018. otkrila da su desetine oglasa za događaje u vezi sa LGBT+ zajednicom blokirani, jer ih je društvena mreža smatrala političkim. Fejsbuk je većinu odbijanja tih oglasa proglasio greškom.

U novembru 2021. iz Mete su poručili da će sprečiti oglašivače da targetiraju ljude promocijama na osnovu njihove povezanosti sa sadržajem koji se odnosi na zdravlje, rasnu i etničku pripadnost, političku pripadnost, religiju i seksualnu orijentaciju. S tim u vezi, kompanije i organizacije koje se bave seksualnim zdravljem očekuju da će Fejsbuk pronaći način da programira svoje algoritme tako da oglasi za zdravlje žena ili promociju LGBT+ prava više ne budu bezrazložno blokirani.

Pogledajte još