ON U OFF-u Medijska pojavljivanja društvenih mreža u dnevnoj štampi

Društvene mreže promenile su način na koji živimo, radimo, komuniciramo i informišemo se. One su svuda – priča se o njihovom uticaju, ko ih koristi, koliko često, influencer-ima, story-ima, oglašavanju, ali i različitim zloupotrebama. Koronavirus je doprineo stvaranju potpuno novih funkcija u njihovom korišćenju, pa sve češće imamo priliku da različitim manifestacijama prisustvujemo „online“.  Takođe, skoro svakog dana u medijima možemo da pročitamo da je neko nešto napisao na Twitter-u, Facebook-u, okačio sliku na Instagram-u, video na TikTok-u i to od svetskih političara do rijaliti zvezda.

Godinama unazad se u medijskim krugovima polemisalo da li će nove digitalne platforme potisnuti tradicionalne medije, pre svega, štampu. To se za sada nije dogodilo, iako je štampa pretrpela velike gubitke u čitanosti i oglašavanju, a agencija „Kliping“ je istraživala koliko je on-a u off-u, odnosno koliko se društvene mreže (Instagram, Twitter, Facebook, YouTube, TikTok i LinkedIn) pojavljuju u dnevnoj štampi, koja se tradicionalno smatra rodnim mestom kvalitetnog novinarstva.

U periodu od 1. januara do 1. septembra 2020. godine, navedene društvene mreže su se prosečno dnevno pominjale 57 puta. Najčešća njihova citiranja beležimo u martu 2020. godine i to intenzivno u drugoj polovini meseca, nakon proglašenja vanrednog stanja u Srbiji zbog koronavirusa.

Od svih tekstova koji su objavljeni u dnevnim izdanjima štampanih medija tokom 8 meseci 2020. godine u skoro 5 % se pominje neka društvena mreža. Novinari dnevne štampe najčešće pominju Instagram (35,04%), slede Twitter (30,62%), Facebook (22,55%), YouTube (11,30 %), TikTok (0,40 %) i LinkedIn (0,09%). Ostale platforme poput Pinterest-a i Snapchat-a nisu tako popularne u offline-u, a njihov broj pojavljivanja je oko dva puta mesečno.

Instagram su najviše pominjali novinari Kurira (17,35%), koji ovu društvenu mrežu najčešće citiraju u rubrici „Stars“ (preko 59 %), kada svoje čitaoce/teljke informišu šta su poznate srpske i svetske zvezde post-ovale na svojim nalozima. Takođe, u ovom dnevnom listu bira se i „Instagram dana“, pa tako novinari izdvajaju neku od slika poznatih sa prikazanim brojem like-ova.

Na drugom mestu je Twitter koji je najčešće prisutan u Informeru (19,09%). Kao izvor informacija ova društvena mreža se najčešće navodi u rubrici „Showtime“ (preko 43%) u kojoj svakog dana čitaoci/teljke mogu da pogledaju neki od tweet-ova poznatih ličnosti. Ova platforma često se pominje i u rubrici  „Udarne vesti“ (27%), kada na 2. strani ovog dnevnog lista novinari prenose tweet-ove korisnika u kontekstu aktuelnih političkih dešavanja. Takođe, čitaoci/teljke Srpskog telegrafa, Danasa i Dnevnika svakog dana u rubrici sa Twitter-a imaju priliku da pročitaju selektovane lične stavove korisnika sa ove društvene mreže.

U dnevnom listu Politika najčešće su pominjali Facebook (12,74%), i to 16,33% u rubrici posvećenoj kulturnim dešavanjima i sadržajima u kojima korisnici mogu da uživaju online tokom trajanja pandemije koronavirusa. Takođe, u ovom dnevnom listu novinari Facebook navode i kao izvor informacija, ali objavljuju i aktuelnosti o ovoj kompaniji (“Fejsbuk” i “Tviter” sve manje tolerantni prema predsedniku SAD, “Fejsbuk” plaća Francuskoj zaostale porez, “Fejsbuk” uklanja lažne vesti,  “Fejsbuk” uklanja poruke protivnika karantina, Više korisnika manje novca).

Slično Politici, Večernje novosti (14,29%), YouTube najčešće pominju u okviru dešavanja iz kulture i to u kontekstu novih muzičkih spotova, online nastupa i besplatnih filmova na ovoj platformi.

TikTok (0,40 %) i LinkedIn (0,09%) u odnosu na druge društvene mreže, nisu toliko pristupni u offline-u. Kreativna video platforma TikTok u medijima se pojavljivala u kontekstu tužbe administracije predsednika SAD-a Donalda Trampa zbog nastojanja da zabrani popularnu aplikaciju usled zabrinutosti za nacionalnu bezbednost. LinkedInse najčešće isticao u okviru različitih istraživanja kao jedna od platformi za traženje posla i informisanje.

Podaci pokazuju da Informer (13,45%), Kurir (11,83%) i Srpski telegraf (10,42%) najčešće citiraju neku od analiziranih društvenih mreža i to pre svega zbog svojih rubrika o dešavanjima sa Instagram-a i Twitter-a. Osim novinara dnevne štampe koji sadržaj sa društvenih mreža prebacuju iz „on-a u off“, beležimo da neretko i javne ličnosti koriste svoj uticaj na ovim platformama kako bi se našle u centru medijske pažnje. To pokazuje i nedavni potez pevačice Dua Lipe, koja je svoj uticaj na mrežama, iskoristila i da od kompanije Apple zatražila da na mape svojih uređaja jasno upiše granice Kosova i Palestine, što je izazvalo veliko negodovanje u srpskim tradicionalnim i društvenim medijima.

Dodatno, istraživanje je pokazalo da dnevna štampa društvene mreže koristi kao izvore informacija u kontekstu svojih medijskih funkcija – informisanja, edukacije i zabave. Svi dnevni listovi svakodnevno svojim čitaocima otvaraju „online prozor“ u cilju informisanja i zabave, a neretko novinari istražuju fenomenе ovih platformi, ukazujući na važnost medijske pismenosti i svih opasnosti koje „vrebaju u online svetu“.

 

Izvor: arhiva agencije „Kliping“