Consumer Insight Adria Q3 2025: Kako građani regiona vide kvalitet života i upravljaju potrošnjom?

Autor teksta
Picture of Kliping

Kliping

Treći kvartal 2025. donosi jasnu sliku dubokih promena u raspoloženju i navikama potrošača širom Adria regiona. Valiconov Consumer Insight Report pokazuje da se ekonomska neizvesnost, rast troškova života i političke tenzije odražavaju na svakodnevni život građana, ali i na njihove odluke o trošenju, štednji i upravljanju novcem. Iako se dinamika razlikuje od zemlje do zemlje, zajednički imenitelj ostaje isti – građani regiona ulaze u period pojačane opreznosti i racionalizacije troškova, dok se kvalitet života u poređenju sa periodom pre 2020. godine u većini zemalja procenjuje kao lošiji. Srbija se posebno izdvaja intenzitetom finansijske i političke zabrinutosti, ali slični trendovi u manjoj ili većoj meri prisutni su u svim analiziranim tržištima.

U nastavku donosimo najvažnije nalaze po tržištima Adria regiona, sa naglaskom na ključne brige, finansijski položaj i promene u potrošačkim navikama.

Srbija

Treći kvartal je za ispitanike u Srbiji bio posebno izazovan kada je reč o finansijskom položaju. Za razliku od prošle godine, kada je 23% stanovništva smatralo da im se finansijska situacija pogoršala, ove godine isti osećaj izražava čak 31% građana. Podaci ukazuju i na snažnu konvergenciju briga: inflacija je i dalje vodeći problem, što navodi 60% ispitanika, dok je gotovo identičan procenat odnosno 58% zabrinut zbog aktuelnih političkih prilika u zemlji. U poređenju sa drugim kvartalom 2025, broj ljudi koji su „veoma zabrinuti“ zbog političkih dešavanja porastao je za dodatnih 9%. Istovremeno, relativno mali udeo ispitanika, svega 20%, navodi da su zabrinuti zbog vrednosti svoje imovine. Kada je reč o štednji, 26% građana uspeva da uštedi isti iznos kao i u prethodnom periodu.

Promene u kupovnim navikama jasno pokazuju kako se domaćinstva prilagođavaju finansijskom pritisku. Među potrošačima u Srbiji koji su menjali ponašanje, čak 60% sada kupuje u jeftinijim prodavnicama, dok 58% češće kupuje proizvode i usluge na promocijama. Štednja kroz racionalizaciju troškova sve je izraženija: 44% ispitanika otkazuje pretplate, a 41% aktivno traži povoljnije cene usluga. Dodatno, 39% građana odustaje od neophodnih proizvoda i usluga, dok samo 19% kupuje veće količine hrane i proizvoda za domaćinstvo kako bi uštedelo.

Slovenija

Finansijska situacija pogoršala se za 22% ispitanika, inflacija je najveća briga za 49% građana, politička situacija za 27%, a vrednost imovine za 23%, dok 40% uspeva da uštedi isti iznos kao ranije. Potrošači ostaju oprezni: 65% češće kupuje na promocijama, 62% kupuje u jeftinijim prodavnicama, 57% otkazuje pretplate, polovina odustaje od neesencijalnih troškova, 47% traži povoljnije usluge, a 32% kupuje veće količine hrane i osnovnih proizvoda radi uštede.

Hrvatska

Pogoršanje finansijske situacije prijavljuje 24% građana (prema 18% prošle godine), dok 68% navodi inflaciju kao ključnu brigu, uz rast od 8 poena u odnosu na prethodni kvartal. Politička situacija zabrinjava 25% ispitanika, a vrednost imovine 23%, dok 26% uspeva da štedi isto kao ranije. Potrošačko ponašanje ostaje izrazito oprezno: 70% češće kupuje na promocijama, 65% u jeftinijim prodavnicama, 56% otkazuje pretplate, 47% se odriče neesencijalnih troškova, 41% traži povoljnije usluge, a 30% kupuje veće količine hrane i svakodnevnih proizvoda.

Bosna i Hercegovina

Inflacija je najveća briga za 69% građana, uz rast od 4 poena u odnosu na drugi kvartal 2025, dok politička situacija izaziva visok nivo zabrinutosti – 40% je veoma zabrinuto. Vrednost imovine brine 21% ispitanika, a 23% uspeva da štedi isto kao ranije. Potrošačko ponašanje ostaje slično kao u prethodnom kvartalu: 61% kupuje u jeftinijim prodavnicama, 58% otkazuje pretplate, 55% češće kupuje na promocijama, 39% smanjuje neesencijalne troškove, 32% traži povoljnije usluge, a 23% kupuje veće količine proizvoda za svakodnevnu upotrebu.

Crna Gora

Inflacija je najveća briga za 61% ispitanika, dok je politička situacija veliki problem za 26%, a vrednost imovine za 22%. Samo 18% stanovnika uspeva da štedi isti iznos kao ranije. Potrošačke navike pokazuju jasno prilagođavanje novim uslovima: 61% kupuje u jeftinijim prodavnicama, 56% kupuje na promocijama, 48% otkazuje pretplate, 41% traži povoljnije usluge, 30% smanjuje neesencijalnu potrošnju, a 23% kupuje veće količine svakodnevnih proizvoda radi uštede.

Severna Makedonija

Finansijska situacija se pogoršala za 26% građana, u odnosu na 23% u prethodnom kvartalu. Inflacija je najveća briga za čak 70% ispitanika, politička situacija zabrinjava 35%, a vrednost imovine 34%. Najniži procenat u regionu beleži se u štednji – samo 15% uspeva da uštedi isto kao ranije. Kada je reč o potrošačkom ponašanju, 66% kupuje u jeftinijim prodavnicama, 59% kupuje na promocijama, 53% otkazuje pretplate, 41% se odriče neesencijalnih troškova, 37% traži povoljnije usluge, a 29% kupuje veće količine proizvoda za svakodnevnu upotrebu.

Sveukupno, Consumer Insight Adria Q3 2025 pokazuje da region ulazi u fazu produženog finansijskog opreza, u kojoj se potrošačke navike stabilizuju oko štednje, racionalizacije i fokusiranja na osnovne potrebe. Iako se intenzitet izazova razlikuje među zemljama, zajednički trendovi ostaju jasni: inflacija je i dalje ključna briga, politička neizvesnost dodatno opterećuje svakodnevni život, a percepcija kvaliteta života u poređenju sa periodom pre 2020. godine ostaje pretežno negativna. Potrošači u regionu, predvođeni stanovnicima Srbije i Severne Makedonije, sve učestalije biraju pristupačnije opcije, otkazuju usluge i smanjuju neesencijalne troškove. Ovi nalazi ukazuju da će oprez, pragmatičnost i fokus na osnovne potrebe ostati dominantni obrasci ponašanja potrošača i u mesecima koji dolaze.

Pogledajte još