U preokretu dostojnom holivudskog scenarija, Bob Čapek, izvršni direktor Volt Diznija sklonjen je sa te pozicije posle (samo) 33 meseca na poslu. Odbor kompanije odlučio je da na tron vrati Boba Ajgera, koji je vodio Dizni petnaest godina i spajajući kreativni njuh sa poslovnim duhom učinio kompaniju globalno moćnim gigantom u sferi zabave kupovinom brendova kao što su Pixar, Marvel, Lucasfilm i 21st Century Fox.
Nasuprot tome, Čapekov mandat na čelu Diznija bio je težak, počevši od krize izazvane koronom do finansijskih gubitaka prouzrokovanih trošenjem milijardi dolara na takmičenje sa glavnim rivalom u oblasti striming medija, Netfliksom. Akcije kompanije Dizni su izgubile skoro trećinu vrednosti dok je Čapek bio na njenom čelu. Očekuju se i dodatna otpuštanja, s obzirom na činjenicu da je prema poslednjem finansijskom izveštaju, poslovanje u sferi striminga izgubilo oko 1,5 milijardi dolara u kvartalu, dva puta više u odnosu na gubitak iz 2021, što je dodatno potreslo Volstrit i dovelo do Čapekove smene.
Fijasko na Floridi
Skoro dve godine od dolaska na čelo Diznija, Čapek je upao u krizu u odnosima s javnošću, koja je razbesnela zaposlene i učinila korporaciju novim magnetom za kritike. Naime, u martu je Florida – dom Walt Disney World Resorta u Orlandu – donela odredbu koja zabranjuje podučavanje o seksualnoj orijentaciji i rodnom identitetu u osnovnim školama do trećeg razreda, zakon koji protivnici nazivaju „Don’t say gay law“.
U početku je Čapek pokušao da izbegne direktnu kritiku predloga zakona, ali kada su se zaposleni pobunili, izvinio se i obećao da će zauzeti snažniji stav u odbrani LGBT+ zajednice. „Jasno je da ovo nije samo pitanje zakona na Floridi, već još jedan izazov osnovnim ljudskim pravima. Trebalo je da vam budem jači saveznik u borbi za jednaka prava i izneverio sam vas. Žao mi je.“, naveo je u pismu zaposlenima.
Međutim, to izvinjenje je izazvalo još jednu rundu kritika, ovog puta od konzervativnih medija i republikanskih političara – uključujući guvernera Floride Rona DeSantisa. Desničarski aktivisti pozvali su na bojkot Diznija. Krajem aprila, DeSantis je otišao još dalje, potpisavši zakon kojim će se Dizniju zvanično oduzeti poseban samoupravni status u oblasti oko njegovih tematskih parkova u Orlandu. Čapekov prvobitni stav o zakonu mnogi su videli kao potpuni preokret u odnosu na progresivniju Ajgerovu eru, dok je sa druge strane njegov odgovor na kritike posmatran kao noćna mora za odnose s javnošću u kompaniji fokusiranoj na porodičnu zabavu.
Čapekov sunovrat
U Čapekovu odbranu treba reći da je preuzeo kompaniju Dizni u globalno najgorem trenutku, u prvim danima pandemije zbog koje je bio primoran da zatvori svetski poznate tematske parkove, povuče blokbaster filmove iz bioskopa i zaustavi brojne započete projekte.
U drugoj godini pandemije, kada su mnogi još uvek bili nervozni i nesigurni po pitanju povratka u bioskope, Dizni je odlučio da određene filmove učini dostupnim za istovremeno iznajmljivanje na svom servisu za striming – uključujući Marvelovu „Crnu udovicu“. Taj potez razbesneo je zvezdu filma Skarlet Džohanson, koja je podnela tužbu protiv kompanije tvrdeći da je taj potez smanjio prodaju karata i njen procenat zarade od njih. Dizni je odgovorio oštrom izjavom da je tužba uznemirujuća i tužna, jer pokazuje bezosećajno zanemarivanje užasnih i produženih globalnih efekata pandemije Covid-19. Spor je nekako rešen pod neotkrivenim uslovima, ali je ova epizoda mnogima u industriji zabave nagovestila da Čapek nema Ajgerovu spretnost u vođenju kompanije. Prema oceni mnogih kolega, njegov najveći propust nisu cifre već javne svađe sa holivudskim zvezdama poput Džohanson. Čapek je izgubio poverenje kreativne zajednice, kao i podršku jedinog čoveka koji mu je mogao dati ključeve Holivuda koji na hijerarhijskom mestu poput ovog ne prihvata autsajdere.
Ajgerov povratak
Ajger, koji je svoje godine na vrhu Diznija opisao u memoarima „Životna vožnja“, više puta je odlagao svoje povlačenje, a kada je konačno odlučio da se povuče, Čapek je bio njegov izabrani naslednik. Međutim, i nakon penzionisanja tj. odlaska iz Diznija, ostao je prisutan i uticajan u Holivudu, jer tamo stvari tako funkcionišu. To je grad novca kojim rukovode ljudi koji su toliko bliski da se često sastaju na večeri u nedelju uveče, a čelo stola uglavnom je rezervisano za Ajgera.
S tim u vezi, kao i zbog ranije postignutih rezultata, Ajgerov povratak u Dizniju je dočekan sa oduševljenjem. U zvaničnoj izjavi stoji da je Ajger potpisao ugovor na dve godine sa ciljem da postavi strateški pravac za ponovni rast i da blisko sarađuje sa odborom kompanije u razvoju naslednika koji će voditi kompaniju po završetku njegovog mandata.
Vraćanje sedamdesetjednogodišnjeg Bob Ajgera u igru poklapa se sa pokušajem kompanije da poveća poverenje investitora i profit u sferi striming medija. Upravni odbor je zaključio, s obzirom na to da Dizni kreće u sve složeniji proces transformacije industrije, da je Bob Ajger najkompetentniji da vodi kompaniju kroz ovaj ključni period.
Ubrzo nakon što je najavljen Ajgerov povratak, suosnivač Netfliksa, Rid Hejstings je tvitovao: „Uh. Nadao sam se da će se Ajger kandidovati za predsednika. On je neverovatan.“