Da li podkasti preuzimaju Netflixov model?

Autor teksta
Picture of Kliping

Kliping

Da Li Podkasti Preuzimaju Netflixov Model 1 (1)

Bez obzira da li slušate podkaste ili ne, da li ste njihov simpatizer ili ne, postoji nešto što im ne možete osporiti – podkasti su jedna od retkih oblasti digitalnih informacija i zabave, koje nisu pod kontrolom gigantskih korporacija, poput Fejsbuka i sličnih. Međutim, to možda neće još dugo biti tako.

Spotify kao novi Netflix

Nakon što je Džo Rogan, jedan od pionira podkastinga, koji je 2020. sa Spotifyjem potpisao dugogodišnji ugovor vredan 100 miliona dolara, optužen za širenje dezinformacija o Covid-19 i vakcinaciji, a potom i zbog rasizma, Spotify je uklonio sve dosadašnje epizode sa svoje platforme.

Iako u velikoj meri opravdana, ovakva reakcija Spotifyja pokazuje da kompanija ne želi više da kontroliše samo platformu putem koje se emituju podkasti, već i sam podkast, poput Roganove emisije, na šta ima puno pravo. Međutim, sa druge strane ovo predstavlja atak na kreativnu slobodu podkastera i demonstrira kontrolu nad sadržajem koji kompanija ne kreira, već samo distribuira.

Zanimljivo je da se ovo dešava u trenutku kada većina IT stručnjaka želi da stvori demokratsku varijantu interneta kojim ne dominiraju moćne kompanije, a koja je zaokružena terminom Web3. Fokus te ideje jeste obezbeđivanje veće kontrole nad sopstvenim podacima, što je stvarnost koja u podkastima već postoji, ali bi sudeći po Spotify-Rogan slučaju, mogla da izbledi. Ono što se generalno dešava sa podkastima u poslednje vreme potencijalno je obeshrabrujuća lekcija da utopijski ideali digitalne slobode mogu popustiti kada potencijalni profit postane previše primamljiv.

Podkast – sloboda u digitalnom svetu

Odgovor na pitanje zašto su podkasti relativno slobodan kutak digitalnog života vrlo je jednostavan. Teoretski, svako može da napravi podkast u svom podrumu i da ga distribuira svuda gde ih ljudi slušaju. Ne postoji nikakav skup pravila koje bi bilo ko morao da poštuje.

Većim delom interneta rukovode velike korporacije. Apple i, u manjoj meri, Google diktiraju gde preuzimamo aplikacije, kako ih plaćamo i koje funkcije sadrže. Amazon efikasno usmerava ono što milioni trgovaca i onlajn kupaca rade. Mesta na kojima formiramo zajednice na mreži često kontrolišu supersile poput Fejsbuka. Najveći deo ljudi koji sluša podkaste koristi audio aplikaciju koja dolazi standardno sa iPhone uređajima, ali Apple nije ni približno involviran u podkaste, kao što je to slučaj sa aplikacijama. S tim u vezi, podkasti su već duže vreme slobodni i nesputani.

Spotify menja pravila igre

Onog trenutka kada je Spotify, kao prva korporacija koja je u podkastima uočila veliki finansijski potencijal, odlučila da plati milione za ekskluzivna prava na ono što ljudi poput Rogana proizvode, stvari su počele da se menjaju. Može se reći da su tada podkasti lagano krenuli Netflixovom trasom. Ako volite Rogana, primera radi, njegov podkast možete slušati samo na Spotifyu.

Imajući u vidu poslovanje podkasta u 2021, koje prati nezapamćen napredak i rast, jasno je zašto velike kompanije kao što su Fejsbuk, Jutjub, Njujork Tajms i Sirijus KSM pokazuju sve veće interesovanje i ambicije kada je reč o ovom formatu. To su veliki igrači na tržištu, koji konstantno žele našu pažnju i, naravno, novac. Tako podkasti postaju njihova nova poslovna strategija.

Spotify, primera radi, nudi uglavnom iste pesme koje su dostupne na gomili drugih mesta na mreži, pa mu je s tim u vezi teško da ostvari profit od muzike. Izuzetno popularni podkasti, poput Roganovog, koje ljudi mogu da pronađu samo na Spotifyu, mogu biti ulaznica kompanije za trajni finansijski uspeh. Skoro 30 odsto Amerikanaca sluša podkaste svake nedelje, a broj publike konstantno raste, kao i prodaja reklama u okviru njih.

Podkasti su, dakle, postali nova medijska i kulturna sila. Samim tim i meta za velike korporacije na tržištu. Čim nešto postane dovoljno popularno i potencijalno finansijski unosno, odmah je plen za tehnološke monopoliste, nakon čega digitalne usluge koje su relativno nekontrolisane postaju kontrolisane. Takvi pripitomljavanje sada bi u velikoj meri moglo da se dogodi podkastima, što će automatski značiti i manje kreativne slobode u okviru njih, pa i slobode generalno.

Pogledajte još