Prethodna, 2021, godina se na polju digitalnog advertajzinga u svakom smislu razlikovala od prethodne pandemijske godine. U martu 2020. na neko vreme je sve stalo, pa i reklamiranje. Većina klijenata prekinula je oglašavanje i ulaganje u ovaj segment poslovanja, ali se do kraja godine situacija na tom polju promenila. Usledili su najpre pokušaji vraćanja na staro, redovno stanje, a onda smo postali svesni da staro više ne pije vodu i da nas očekuju novi izazovi, jer digital je sa koronom bukvalno eksplodirao.
Prva godina pandemije donela je porast budžeta za digitalno oglašavanje od nekih 20 odsto u odnosu na 2019. godinu, dok je u 2021. ta cifra mnogo veća. Sublimacija rezultata na polju digitalnog oglašavanja pokazuje da je reklamna industrija ove godine rasla brže nego bilo kad do sada.
Advertajzing i e-trgovina
Važnost digitalnog advertajzinga je tokom 2021. godine postala više nego očigledna. Klijenti su masovno krenuli da ulažu u reklamiranje digitalnim kanalima, čak i oni koji to nikada do sada nisu radili, jer je veći deo života ljudi počeo da se odvija tamo.
Uspeh ovog sektora dugo je bio vezan za razvoj globalne ekonomije, ali nove mogućnosti za njegov uspon u pandemiji, koje su došle sa raznih strana, a prevashodno iz vrtoglavog razvoja e-trgovine, omogućile su njegov procvat nezavisno od globalnih ekonomskih ograničenja. Na taj način advertajzing industrija došla je do toga da danas vredi 766 milijarde dolara, a očekuje se da će do 2025. dostići vrednost od jednog biliona.
Kako je došlo do porasta digitalnog advertajzinga u doba pandemije?
Eksperti se slažu da je do rasta digitalnog advertajzinga prevashodno dovelo otvaranje novih mogućnosti za širenje advertajzing sektora kojih nije bilo pre pandemije, posebno na polju e-trgovine. Ne samo da su mnogi veliki brendovi svu svoju pažnju preusmerili na ovaj vid prodaje, već su i mnoga mala preduzeća tokom pandemije postala aktivna onlajn i počela masovno da koriste oglašavanje putem digitala kako bi, prevashodno, skrenuli pažnju na svoje onlajn prisustvo, a potom i da bi se održali na tržištu.
Rast platformi za e-trgovinu, poput Amazona, doveo je do rasta advertajzing budžeta jer su brendovi povećali ulaganja na promociju svojih proizvoda na maloprodajnim veb lokacijama. Eksperti ukazuju i na to da je veliki udeo u ovom rastu imala Kina koja je počela masovno da ulaže novac u onlajn oglašavanje kako bi došla do kupaca u drugim delovima sveta, prevashodno u Evropi.
Sa druge strane, procenjuje se da oko 80-90 odsto digitalnih oglasa van Kine pripada trima kompanijama, a to su: Alfabet, Amazon i Meta. Sve tri kompanije zabeležile su rekordan rast na polju internet oglašavanja u 2021. godini.
Ono što je takođe evidentno jeste da su se pojedine industrije koje su u velikoj meri stopirale digitalna oglašavanja u 2020. jer nisu bili u mogućnosti da rade, pa samim tim i profitiraju, kao što je primera radi turizam, u 2021. vratile na velika vrata. S obzirom na jaku konkurenciju u ovoj industriji, a i dalje umanjen broj potencijalnih kupaca u odnosu na nepandemijske godine, kompanije koje egzistiraju u toj industriji u velikoj meri su povećale budžete za digitalni advertajzing kako bi opstale na tržištu.
Rast digitalnog marketinga u odnosu na tradicionalne forme oglašavanja
Ono što je postalo evidentno i pre pandemije, a tokom nje se potvrdilo, jeste dominacija digitalnog advertajzinga u odnosu na tradicionalne forme oglašavanja, što je evidentno i u brojkama. Digitalni advertajzing je u odnosu na tradicionalni tokom 2019. godine imao učešće od 51,2 odsto, u 2020. porastao je na 60,5 odsto, a u 2021. na 64,4 odsto.
Što se tiče naše zemlje, AdEx istraživanje nam je pokazalo da je u 2020. na digitalno oglašavanje u Srbiji potrošeno nešto preko 56 miliona evra. Za godinu dana, ovo tržište poraslo je za 19,5 odsto, što je našu zemlju smestilo na treće mesto u Evropi, dok se za deceniju uvećalo čak šest puta.
Da li će se ovaj rast nastaviti i u 2022?
Ono što se nameće kao pitanje u vezi s ovom temom je da li će se rast na polju digitalnog oglašavanja nastaviti, pošto su mnogi i pored dobrih rezultata u 2021. skeptični u vezi s tim šta bi mogla da donese predstojeća godina. Eksperti za ovu oblast ubeđeni su da će se trend iz godine koja je za nama nastaviti.
Dok bi tradicionalni mediji poput TV-a, štampe i radija možda i mogli da dožive pad kada je reč o oglašavanju, digitalu to ne može da se desi. Digitalni marketing i sve ono što nas očekuje u virtuelnom svetu garant je da će advertajzing industrija nastaviti da raste. Možda će se samo menjati platforme na kojima ćemo se oglašavati, ali će potreba za povećanjem vidljivosti u virtuelnom svetu ostati nepromenjena.