Netflix-ova sposobnost da serije sa neengleskog govornog područja pretvori u svetske megahitove nije ništa novo. U poslednjih pet godina to je više puta demonstrirao sa serijama kao što su Narcos, Dark, La Casa de Papel i Elite, ali ono što se trenutno dešava sa Squid Game-om, predstavlja opsesiju koja preti da zaseni popularnost svih navedenih serija zajedno.
Ovu distopijsku dramu iz Južne Koreje, koja po reakcijama onih koji su je gledali izaziva ogromnu zavisnost, u prve četiri nedelje prikazivanja na Netflix-u pogledalo je 142 miliona domaćinstava. Serija je dospela na prvo mesto lista popularnosti u čak 90 zemalja, pa čak i u Srbiji. A sudeći po objavi izvršnog direktora Netflix-a, Teda Sarandosa, ona pretenduje da postane najprodavanija originalna serija na platformi ikada. Istovremeno, Bloomberg procenjuje da će Squid Game Netflixu doneti zaradu od 900 miliona dolara naglašavajući neverovatnu dobit koju jedan megahit može da generiše u eri striminga.
U čemu je fora?
Hiper nasilni triler Squid Game govori o grupi dobrovoljaca, njih 456, koji prezaduženi i očajni, pristaju na igru preživljavanja sa mogućnošću da zarade 39 miliona dolara, ukoliko pobede u nizu od šest smrtonosnih tradicionalnih dečijih igara, koje svakom sledećom postaju sve brutalnije. Među igračima ima najrazličitijih individua – od gangstera do kockara dužnih zelenašima, od poslovnih ljudi sa proneverenim novcem do migranata koji traže svoje mesto pod suncem.
Netflixova serija tako pokazuje svu brutalnost savremenog kapitalizma u kome dužnici raznih profila, obrazovanja i socijalnog statusa, nemaju drugi izlaz nego da se pridruže igri na sreću u kojoj poraz znači smrt na licu mesta, a pobeda slobodu i izlazak iz dugova. I mada žanr serije nije nimalo nov, njena upečatljiva vizuelna estetika, likovi sa kojima možete da se poistovetite i uznemirujuća studija ljudske prirode uspeli su da pogode žicu publike širom sveta.
Ljude je privukla ironija da odrasli koji su izgubili svaku nadu rizikuju svoje živote da bi pobedili u dečjoj igri, a kako su igre koje glavni likovi igraju proste, tako se lakše usredsređujemo na njih same i poistovećujemo sa njima. Bitan element je i nostalgija, pogotovu za Korejce koje serija i pored brutalnosti vraća u detinjstvo.
Celi taj krvavi pir, može se posmatrati kao metafora ljudske žudnje za novcem. Zato se i nije teško identifikovati sa Squid Game serijom. Koliko god ova tematika naoko izgleda kao nasilna fantazija, itekako se mogu povući paralele sa životnom realnošću, pogotovu u pandemiji Covid-19, što je još jedan od preduslova tako velike popularnosti.
Društvene mreže kao besplatan PR
Pre objavljivanja serije, gotovo da nije bilo nikakvog publiciteta za Squid Game, pa se široko rasprostranjena popularnost uglavnom pripisuje usmenoj preporuci. Kada su je ljudi prvi put pogledali, počeli su da objavljuju oduševljene kritike na društvenim mrežama, čime je započeo čitav razgovor o zapletu i preokretima serije. Tako je postignut domino efekat, sa sve više i više ljudi koji su skočili u kolo samo da vide o čemu se radi.
Sam hešteg #squidgame na TikToku ima više od 30 milijardi pregleda, već posle prve epizode tamo je osmišljen čitav niz divljih izazova, a impresivno je i to što je serija konzistentna tema na Twitter-u gde je u prvim nedeljama prikazivanja svakodnevno imala stotine hiljada pominjanja. I ne samo da su ljudi tvitovali o samoj seriji već su kreirali i hiljade mimova koji su referirali na dešavanja u njoj, što je još jednom potvrdilo kolike su zapravo PR mogućnosti meme kulture i u kojoj meri ona doprinosi širenju popularnosti.
Netflix tako nije morao preterano da se trudi oko reklamiranja serije, pošto su joj korisnici društvenih mreža odradili besplatan PR. Squid Game je postala toliko popularna da je broj koji je nakratko prikazan na misterioznoj kartici datoj potencijalnim igračima doveo do toga da je jedna Južnokorejka primila hiljade telefonskih poziva i poruka od obožavalaca. Popularnost novog Netflixovog projekta dovela je i do lansiranja lažne kriptovalute Squid Game Token čiji su autori, prema nezvaničnim procenama, ovom prevarom uspeli da inkasiraju 3,38 miliona dolara.
Veoma bitan faktor u popularnosti ove serije je i njen vizuelni identitet. Pored prepoznatljivih trenerki koje nose učesnici igre i kombinezona koje nose vojnici-radnici, a koji neodoljivo podsećaju na one iz La Casa de Papel, dodat je i snažan vizuelni pečat u obliku geometrijskih znakova na kacigama: kvadrat, krug i trougao, a svaki klinac koji je sate i sate provodio na PlayStationu zna o čemu se tu radi. Tri simbola se danas mogu videti doslovno svuda, na društvenim mrežama najviše. Svako ko se dosetio i mogao, upotrebio ih je u marketinške svrhe ne bi li ugrabio makar mali deo popularnosti koju je postigao Squid game. Ako ste od onih kojima je dosadilo da ga vide svuda, čak i na reklami za Frikom sladoled, spremite se na to da ćete ga gledati i dalje, jer su reditelj serije i Netflix već najavili drugu sezonu. Istovremeno, budite bez sumnje da će se pojaviti i nešto novo što će na sličan način zaokupiti našu pažnju, makar na neko vreme, jer kompanija najavljuje i nove projekte, a kako je krenula, možete biti sigurni da će u nekom trenutku stići novi povod za bindžovanje i nova globalna euforija.