Zašto PESO model bez ‘P’ nije kompletan?

Autor teksta
Picture of Kliping

Kliping

Peso 3

U jednom od ranijih tekstova o PESO modelu integrisanih komunikacija, detaljnije smo se osvrnuli na earned, social i owned medije, a – za plaćene (paid) medije smo odlučili da ih razmotrimo posebno. Iako plaćeni nastaju iz medija u vlasništvu (owned), u vidu copyja, vizuelnog i drugih elemenata identiteta, plaćanje za njihovu publikovanje pretvara ih u to što jesu – ovu ili onu formu reklame tj. oglašavanja.

Native – moćna taktika oglašivača

Reklamiranje u medijima staro je koliko i oni sami. Međutim, sa evolucijom medija i pojavom novih – mahom digitalnih – i promocija organizacija i brendova doživela je značajne transformacije.

Klasični oblici poput reklamnog oglasa ili članka (tzv. PR tekst) i dalje postoje i koriste se kao standardna oruđa ukupnog marketinškog nastupa. Digitani svet, međutim, doneo nam je nove forme, nove metrike i nove priče o uspehu i neuspehu plasmana paid medija.

U PESO kvadrantu, uočljive su dve pojave: klasično oglašavanje, zajedno sa oglašavanjem na društvenim mrežama (Google, Facebook, IG ads), pozicionirano je na “periferiji” kvadranta, dok su druge aktivnosti stavljene kao taktike višeg stepena prioriteta.

Među njima se nalaze tzv. native tekstovi. Native sadržaji su zapravo “reklamni kameleoni” – umesto da po vizuelnoj formi i sadržaju budu jasno prepoznatljivi kao plaćeni sadržaji (reklame, PR tekstovi), oni konzumentima deluju kao bilo koji drugi tekst koji se nalazi na određenoj platformi.

Netflix je pomerio granice

Primer koji je odjeknuo ne samo kroz redove PR i marketinške industrije, već i u široj javnosti, je članak objavljen u NY Timesu o ženskim zatvorima u SAD.

Članak u sebi sadrži najbolje elemente istraživačkog novinarstva i kao takav je izazvao burnu reakciju publike, ukazujući na težak sistemski američki socijalni problem utamničenja žena. Članak je, međutim, vrlo diskretno označen kao “paid post” – plaćena objava. Sponzor objave bio je strimig gigant Netflix. Razlog? Promocija nove sezone njihove autorske serije Orange is the New Black čija se radnja odnosi upravo na dešavanja u ženskom zatvoru.

Ovakva realizacija odlične marketinške taktike podigla je standarde očekivanja globalnih klijenata, ali se analizom može videti da je trapavih i lošiih primera korišćenja paid medija u digitalnom svetu daleko više – gotovo bezbroj.

Nastavak teksta pročitajte na portalu Marketing mreža.

Pogledajte još