Fascinacija kompjuterima i veštačkom inteligencijom (AI) duboko se ukorenila u savremenoj kulturi, posebno u industriji zabave, ali i našoj svakodnevici. Postoji mnogo neverovatnih načina na koje AI utiče na naš svakodnevni život. Bez obzira da li pokušavamo da pročitamo imejlove, dobijemo uputstva za vožnju ili preporuke za muziku ili filmove, veštačka inteligencija nam pomaže da ostanemo na pravom koloseku. Mnogo puta čak ni ne shvatamo u kojoj meri je već koristimo. Tako je i u PR-u.
Veštačka inteligencija oblikuje biznis i PR
Kako se tehnologija menja, a veštačka inteligencija oblikuje naš svet brzim tempom, tako se povećavaju naše sposobnosti da budemo u toku sa stvarima koje se dešavaju, što čini da tehnološki napredak stvara nove mogućnosti i za komunikacijsku i PR industriju.
Veštačku inteligenciju usvajaju kompanije u mnogim industrijama, jer biznis vidi potencijalne prednosti koje ona donosi, što sve više liči na zlatnu groznicu koju organizacije ne mogu da ignorišu. Institut Mc Kinsey predviđa da će AI dodati 13 biliona dolara globalnoj ekonomiji do 2030. Kako društvo postaje digitalnije, neophodnost upotrebe pametnih alata u i PR-u postaje jasnija.
Već koristimo alatke koje pokreće veštačka inteligencija kao što su Google analitika i Cision da bi naš rad bio efikasniji i efektivniji. U idealnom slučaju, tehnološke inovacije treba da smanje teret napornog rada i unaprede rad ljudi, omogućavajući kreativnost. AI tehnologije imaju mogućnost da oslobode PR profesionalce da se više usredsrede na kreativne aktivnosti kao što su kreiranje ubedljivih poruka ili planiranje strateškog medijskog rada.
Napredak u analizi osećanja, prediktivnoj analitici, četbotovima i generisanju prirodnog jezika (NLG) već ima direktan uticaj na PR industriju. Sledi nekoliko načina na koje AI ili pomaže u podršci aktivnostima odnosa s javnošću sada ili će to činiti u bliskoj budućnosti:
1. AI pomaže u pronalaženju kontakata za saradnju
U odnosima s javnošću, stalno ste u potrazi za novinarima i ljudima od uticaja koji pišu o vašoj industriji. Bilo bi lepo kada bi alati koje koristimo za podršku našim naporima analizirali našu aktivnost i automatski pratili preporuke u naše ime. Drugim rečima, alatka kaže: Videli smo da ste postavili X reportera, možda biste takođe predstavili i Y reportera, jer pokrivaju istu temu iz vaše niše. Takvu uslugu je već najavio Notified u vidu aktivnog preporučivanja reportera i osoba od uticaja na osnovu pretraga koje ste postavili u sistemu. To automatski radi veštačka inteligencija koja omogućava predlaganje dodatnih kontakata koje niste dosegli, a koji su zasnovani na kombinaciji vaših ranijih termina za pretragu i izveštavanja.
2. Bolja saradnja za PR timove
Ako u vašem PR timu ima dvoje ili više ljudi koji delegiraju novinare za saradnju, verovatno biste želeli da izbegnete da oni istovremeno predlažu istog reportera. Muck Rack, koristeći veštačku inteligenciju, već pomaže u vezi sa ovim tako što u timu deli sve aktivnosti povezane sa kontaktom na vašoj listi.
3. Speech-to-text tehnologija
Konverzija govora u tekst od velike je pomoći i znatno olakšava posao u sferi komunikacija. Novi alati za automatsku transkripciju i titlovanje koriste se na razne načine pri konferencijama za štampu, intervjuima za medije, raznim prezentacijama, podkastima i slično.
4. Generisanje prirodnog jezika
Kao što pokazuje prvo saopštenje za štampu koje je napisao AI, mašine mogu da proizvode sadržaj koristeći NLG (Natural language generation – generisanje prirodnog teksta) i da ga prevedu na više jezika, što će pronaći ogromnu primenu u PR-u i komunikacijama. Istina, ove tehnologije zahtevaju dodatna usavršavanja, ali se izuzetno brzo razvijaju, tako da je očekivano da će uskoro biti u široj upotrebi.
5. Identifikovanje povratnih veza u medija monitoringu
PR profesionalci znaju da je povratne veze teško dobiti, ali da je svaka od njih ekvivalentna medijskom pominjanju, a ponekad čak i delotvornija od njega. To je zato što su povratne veze važne za rangiranje u pretraživanju i veća je verovatnoća da će imati održiv dugoročni uticaj i na svest i na potencijalne klijente. S tim u vezi, AI je znatno olakšao njihovo identifikovanje kroz brojne nove alate namenjene upravo tome.
6. Atribucija zarade od medijskog dosega
Pojedini PR tehnološki alati poput Cision-a i Onclusive-a, obećavaju da će rezultate prodaje pripisati zarađenom medijskom pokrivanju ako, na primer, potencijalni kupac pročita članak o vašem klijentu, a zatim preuzme white paper. Ova tehnologija je još uvek u povoju, ali bi mogla umnogome da promeni pravila igre u industriji koja je gladna objektivnog načina da dokaže konkretan materijalni povraćaj ulaganja.
* * *
Ovo su samo neki od potencijala koje u komunikacijama i odnosima sa javnošću donosi veštačka inteligencija, unapređujući profesiju, ali i navodeći mnoge na pitanje i zabrinutost da li će AI na kraju zameniti PR profesionalce? Iako se može činiti da veštačka inteligencija eliminiše mnoga radna mesta, to nije slučaj u sektoru odnosa sa javnošću. Srećom, PR se i dalje oslanja na ljudsku interakciju za većinu velikih projekata, negovanje odnosa i uz eventualne uvide i preporuke o tome kako da iskoristite stvarne podatke koje je prikupio AI da biste postigli najbolji mogući ishod za svoje klijente.
Drugim rečima, umesto da gledate na veštačku inteligenciju sa strepnjom, razmislite o svemu što može da učini da budete efikasniji zaposleni. Ona omogućava profesionalcima za odnose s javnošću da se usredsrede na zadatke koji se ne mogu automatizovati, poput razmišljanja o kreativnim idejama i odlučivanja koje preporuke da daju za svoje klijente, u odnosu na zadatke koji se ponavljaju, na koje se do sada gubilo vreme i koji vas trenutno odvode od interakcije sa klijentima. Kako veštačka inteligencija može da preuzme upravo te zadatke, trenutak je više nego povoljan da je inteligentno iskoristite da pomognete svojoj organizaciji i, na kraju, preduzećima i brendovima za koje radite.