Od dosadnog do nezaboravnog: Kako napisati newsletter koji će se čitati?

Autor teksta
Picture of Kliping

Kliping

Newsletter je sjajan alat za održavanje kontakta sa klijentima i kupcima. Možete ga koristiti da ih informišete o novitetima, promocijama i rastu vaše kompanije, što će vam pomoći da ostanete u njihovom vidokrugu za buduće poslove. Ukoliko želite da saznate zašto šaljemo i volimo da čitamo newslettere, pročitajte naš blog.

Ali šta čini newsletter uspešnim? Da li je to savršena kombinacija teksta i vizuala? Ili možda nešto sasvim drugo? Svi smo, bar jednom, dobili newsletter sa koga smo se odmah unsubscribe-ovali. Ali ne brinite, postoji način da se ova sudbina izbegne.

Šta čini dobar newsletter?

Pre svega, dobro je da imate jasno određen cilj – odgovor na pitanje šta želite da postignete newsletterom? To može biti negovanje odnosa sa kupcima – takozvani client nurture. Ili možda želite da redovno šaljete  novosti o vašoj kompaniji, akcijama ili novim proizvodima? Uz pomoć newslettera koji šaljete redovno takođe možete stalno biti na umu vaših čitalaca. Možete uz pomoć ovog alata i da edukujete ciljnu grupu i predstavite se kao stručnjak u svojoj oblasti. 

Zatim, dobar newsletter daje vrednost ciljnoj grupi. Newsletter treba da bude koristan čitaocu. Potrebno je da poznajete vašu publiku, da znate njihove strahove, probleme i situacije u kojima su im potrebni vaši proizvodi,  usluga, znanje kao rešenje. 

Važno je da imate dobar balans između mejlova koji su o vama (vašoj kompaniji, proizvodu ili usluzi) i onih koji su o generalno korisnim informacijama i novim trendovima iz vaše oblasti poslovanja. Hubspot kaže da taj odnos treba da bude čak 90% edukativno-korisnih mejlova, a 10% promotivnih. 

U bilo kojoj da ste industriji, osluškujte šta interesuje vašu ciljnu grupu. Šta bi menadžer u HR kompaniji želeo da zna o novostima u industriji? Da li postoji novi alat za računovođe? Šta je u trendu ove nedelje u modnoj industriji? 

Kad god možete, pokrenite konverzaciju – Inspirišite čitaoce i navedite da vam odgovore na newsletter. Pitajte ih za mišljenje, odgovor ili komentar. Time gradite poverenje. Za još veći osećaj bliskosti, pišite im direktno, u jednini, jer ljudi se ne okupe oko kompjutera da zajedno čitaju mejl, već svako sam čita svoj. 

Budite redovni – Odredite kada ćete slati newsletter i naviknite čitaoce da će tog dana dobiti vaš mejl. Dajte vašem newsletteru ime u skladu sa vašim ciljem. Ime može da bude povezano i sa danom kojim šaljete mejl, na primer Pet važnih stvari petkom. 

Posvetite vreme da izaberete što bolji subject line – Subject line je glavni razlog da neko otvori vaš newsletter. Optin monster kaže da skoro polovina ljudi (47%) odluči da otvori mejl samo zbog subject line-a, a čak 69% njih odluči da li da mejl markira kao “spam” samo na osnovu – subject line-a.  Budite direktni i lični, na primer: „Hej Darko, ovo su 5 novosti za ovu nedelju“, „Ljubitelji mora, ovo turističko mesto u Evropi je za vas!“.

Verovatno čitate Kliping newsletter koji šaljemo svake srede. Ukoliko ne, sad je vaša šansa da se prijavite. Autorka Kliping newslettera Ivana Milošević, Head of Media Analysis & Research, podelila je svoje iskustvo u kreiranju newslettera.

Pitali smo Ivanu, autorku Kliping newslettera

Čime se vodiš kada biraš tekstove koji će biti deo newslettera i kako znaš šta će se svideti publici?

Kada biram tekstove za newsletter, fokusiram se na to da sadržaj bude raznovrstan i koristan, a da čitaoci dobiju vesti koje nisu lako dostupne i u mainstream medijima. Uvek pratim najnovije i najrelevantnije informacije sa portala koji pokrivaju marketing, komunikacije, PR, startape i biznis, kako bih bila sigurna da smo u toku s bitnim dešavanjima. Trudim se da u svakoj rubrici bude nešto zanimljivo i korisno, a za motivation corner biram vesti vezane za Srbiju, nešto opuštenije i laganije, što može ljudima popraviti dan.

Koliko je važna dosledost u uspešnosti newslettera? 

Doslednost je ključna za uspeh svakog newslettera. Redovno slanje kvalitetnog sadržaja stvara poverenje kod čitalaca i omogućava im da znaju kada mogu da očekuju nove informacije. Doslednost ne znači samo održavanje ritma objava, već i pružanje sadržaja koji je stalno relevantan i zanimljiv, čime se zadržava pažnja publike. Nije samo stvar u tome da newsletter izlazi uvek u isto vreme, već i u tome da čitaoci znaju da mogu da očekuju kvalitetan sadržaj svaki put.

Kako izgleda tvoja priprema pre nego što kreneš sa pisanjem newslettera? 

Priprema za pisanje newslettera često počinje time što zbog prirode posla dnevno pročitam stotine objava iz različitih izvora – kako iz stranih i domaćih medija, tako i sa društvenih mreža. Na osnovu toga pravim listu vesti koje su mi najzanimljivije, a zatim ih selektujem za newsletter. Nakon toga, pretražujem i usko specijalizovane izvore iz određenih oblasti kako bih osigurala da pokrijem sve bitne teme. Takođe, u newsletter uvrštavam i blog postove koje objavljujemo jednom nedeljno, kako bih omogućila čitaocima pristup originalnim tekstovima koje pripremamo. Iako imam ogroman pristup informacijama, moram priznati da ponekad nije lako naći nešto zaista zanimljivo, ali trudim se da uvek pronađem sadržaj koji će čitaoce angažovati i zadržati njihovu pažnju.

Šta bi ti izdvojila kao važne smernice za kreiranje dobrog newslettera? 

Za mene je ključ kvalitet iznad kvantiteta, a newsletter mora biti jasno organizovan, sa prepoznatljivim rubrikama, kako bi čitaoci lako pronašli ono što ih zanima. Trudim se da održim balans u sadržaju, kako bi newsletter bio koristan i zanimljiv, a istovremeno edukativan kada su naše usluge u pitanju. Cilj mi je da pružim vredne informacije čitaocima, dok ih upoznajem s onim što mi nudimo, na način koji je nenametljiv. Minimalizam u dizajnu i tekstu su mi jako bitni jer pretrpanost lako može odbiti ljude. Trik je u tome da tekst bude koncizan, a da dizajn ima dovoljno belog prostora kako bi sve bilo pregledno i privlačno za čitanje.

Kako izgledaju dobri newsletteri?

Kompanija WeTransfer i njihov newsletter koji je sadržao samo slike i preneo jasnu poruku, jer prenošenje fajlova i slika jeste ono čime se ova IT kompanija bavi.

Jasan i kratak subject line: Perfect Gift For Mother’s Day, sa ciljem da obavesti čitaoce šta može biti super poklon za majke.

Newsletter koji targetira čitaoca i šalje im preporuke knjiga u skladu sa onim šta vole da čitaju.

Kako meriti uspešnost newslettera?

Na kraju, važno je da ispratite da li je vaš trud urodio plodom. Prva metrika koju treba pratiti je open rate (koji procenat vaših čitalaca je otvorio mejl), a zatim i sve ostalo što želite da merite – click rate, unsubscribe rate itd.

Prosek otvaranja mejla varira u odnosu na industriju, čitaoce i sadržaj. Softveri Milerlite, Mailchimp, Omnisend, i Constant Contract dali su prosek otvaranja mejla po industrijama. U biznis industriji koja obuhvata marketing, frilensing i finansije prosečan open rate iznosi 34,30%. Za kompanije koje se bave medijima, prosek otvaranja je 35,46%. Za kompanije koje se bave internetom i telekomunikacijom prosek otvaranja je 39,96%.

Detaljna analiza vam može reći šta možete da unapredite kako bi postigli što bolje rezultate. Pratite ih, poslušajte savete i videćete kako se vaši rezultati poboljšavaju.

Bonus saveti za veću uspešnost newslettera

  • Trudite se da ne koristite previse reči napisane velikim slovima, kao i previse uzvičnika. Zbog ovoga, vaš mejl se može protumačiti kao spam. 
  • Obratite pažnju na vreme u koje šaljete email. Radna nedelja u periodu od 9 do 3 je najbolji period jer ljudi na poslu najčešće i proveravaju mejlove.
  • Dodajte logo na svoj newsletter. Šta motiviše ljude da otvaraju emailove, zavisi od toga koliko veruju pošiljaocu. Da li prepoznaju brend? Da li povezuju ime brenda sa pozitivnim emocijama?
  • Adaptirajte vaš newsletter mobilnim telefonima. Vaši mejlovi moraju raditi savršeno, ne samo za ljude koji otvaraju svoje inboksove na laptopovima. Svaka email kampanja treba biti optimizovana za mobilne telefone. 

Kako da navedete korisnike da kliknu na link u vašem newsletteru?

  • Mejlovi moraju biti vizuelno privlačni i laki za čitanje – čist, responzivan dizajn koji se prilagođava različitim uređajima. Koristite jednostubačni layout, dovoljno belog prostora i jasan font. Uverite se da vaš mejl nije pretrpan i da se najvažniji elementi ističu.
  • Vaš poziv na akciju (CTA) treba da bude istaknut i privlačan. Koristite fraze kao što su “Kupite sada”, “Saznajte više” ili “Počnite”. Izdvojite CTA dugme kontrastnim bojama i uverite se da se lako mogu kliknuti i na desktop i na mobilnim uređajima.
  • Koristite slike, video zapise ili GIF-ove da biste svoje emailove učinili vizuelno privlačnijim. Vizuelni sadržaj može preneti vašu poruku brzo i efikasno, privlačeći pažnju čitaoca i podstičući klikove.
  • Dodajte interaktivne elemente poput anketa, kvizova ili karusela jer i čine vaše mejlove dinamičnijim i mogu efikasnije privući pažnju čitaoca nego statični sadržaj.

Primer jasno naznačenog CTA.

Šta ako se ljudi odjavljuju sa liste?

Kada je u pitanju unsubscribe, Inbox Collective navodi – magični broj ispod kog treba da ostanete to je 0,25% – ako vidite da se više od 0,25% čitalaca po mejlu odjavljuju, potrebno je da detaljnije pogledate problem. 

Visok broj unsubscribe-ova može značiti da se vaš sadržaj ne poklapa sa onim što čitaoci očekuju, ili da ste dodali čitaoce na svoju listu koji nisu očekivali da primaju newslettere od vas. Svaki newsletter ima unsubscrube-ove, ali ukoliko taj broj ne raste, to je znak da imate dobru listu kontakata.

Uz newsletter do poverenja i lojalnosti

Stvaranje newslettera koji će vaši pretplatnici obožavati zahteva pažljivo planiranje i razumevanje publike. Fokusirajte se na pružanje vrednog sadržaja koji inspiriše i edukuje, a ne samo na promociju proizvoda. Držite se rasporeda, budite jasni i korisni. Pratite analitiku kako biste znali šta funkcioniše a šta ne, i budite spremni da to ispravite. Uz pravilnu strategiju, vaš newsletter može postati snažan alat za izgradnju poverenja i lojalnosti, a ne samo još jedan mejl u inboxu.

Pogledajte još