MARKETING I EKONOMSKA RECESIJA

Autor teksta
Picture of Kliping

Kliping

Marketing je u poslovnom svetu poslednjih deceniju ili dve doživeo ozbiljnu renesansu tokom koje se mnogo toga promenilo, pri čemu se značajne promene tek očekuju. Uvođenje digitalne tehnologije, velikog broja različitih istraživanja i analiza podataka zauvek je promenilo ovaj sektor, dajući mu mesto u sali za sastanke u kojoj se donose najvažnije poslovne odluke.

Protekle dve godine provedene u globalnoj pandemiji samo su pojačale uticaj i dosege marketinga. Došlo je do rasta, inovacija i agilnosti u načinu na koji je marketing reagovao kako bi pomogao u rešavanju problema u poslovanju tokom dramatičnog perioda neizvesnosti u svakom pogledu, a pogotovu ekonomskom. A kako borba u tom smislu i dalje traje, period u kome će se testirati uspešnost i odlučnost marketinga tek sledi. U većini kompanija sve su oči uperene u direktore ovog sektora pred kojima je veliki izazov da ulaganjem u marketing u vremenu ekonomske krize kompaniji donesu rast i dobit, zbog čega su prinuđeni da razmišljaju kao glavni finansijski službenici, ali da i dalje primenjuju svoj jedinstveni način razmišljanja.

S obzirom na velike izazove koje nosi godina pred nama u vidu ekonomske nestabilnosti i porasta inflacije, direktori marketinga u nekim od najuspešnijih kompanija u svetu izdvojili su tri prioriteta koje bi njihove kolege trebalo da stave na vrh svoje liste ciljeva u 2023. kako bi imali uspeha na tržištu.

Ubrzavanje prelaska na nove digitalne tehnologije ili platforme

Digitalne platforme i tehnologije nude dugu listu pogodnosti za marketing. Dobro dizajnirane digitalne platforme mogu da pojednostave i unaprede korisničko iskustvo, podstičući kompanije i brendove da se dublje angažuju na digitalnim platformama i prikupe vredne podatke o klijentima. Korišćenje tih podataka nudi mogućnosti za poboljšanje lojalnosti, zadovoljstva i dugotrajne odanosti kupaca kroz bolju personalizaciju i smanjenje komplikacija na svakom koraku onlajn kupovine proizvoda ili usluga.

Većina direktora marketinga u vodećim kompanijama daje prednost veštačkoj inteligenciji i analitici kako bi pomogli da se organizuju bolja iskustva i da se stvori humanija slika kupca. Ostale strategije uključuju virtuelnu stvarnost, proširenu stvarnost, društvene platforme (prevashodno prodaju putem njih) i digitalne valute. Ono što smo shvatili tokom pandemije jeste to da su ljudi postali mnogo napredniji u digitalnom smislu nego što su bili ranije. Danas skoro svi znaju kako stvari u digitalnom svetu funkcionišu, tako da je za direktore marketinga zaista važno da iskoriste tehnologiju i digitalnost kako bi kreirali zadovoljavajući prostor za kupovinu i obezbedili profit kompaniji za koju rade. Naime, dok tehnološki pametni potrošači mogu očekivati više od svog digitalnog iskustva, ispunjavanje i prevazilaženje tih očekivanja moglo bi pomoći brendovima da prošire bazu svojih kupaca pored izgradnje i zadržavanja lojalnosti unutar već postojeće baze. Njeno proširenje, smatraju uspešni direktori marketinga, trebalo bi da bude drugi najvažniji prioritet za njihove kolege u 2023.

Proširenje na nova tržišta i teritorije

Pošto se tokom ekonomske krize može očekivati određeni stepen iscrpljivanja i potencijalnih gubitaka na već postojećem tržištu, ulazak na nova može ublažiti taj pad i pomoći da se postave osnove za novi budući uspeh. Iako postoje mnogi putevi za proširenje baze kupaca, većina uspešnih direktora marketinga smatra da se u tom pogledu najviše treba fokusirati na digitalne kanale, pogotovu ukoliko se radi o mladom brendu u fazi rasta. To je, smatraju oni, najbolji put za povećanje svesti o brendu i dovođenje novih klijenata, pri čemu posebno naglašavaju važnost kreiranja personalnih aplikacija.

Poboljšanje digitalnih mogućnosti pomaže da se omogući novi nivo preciznosti u marketingu u smislu da se na promene na tržištu može odreagovati preciznije i relevantnije. U periodu ekonomske krize se, naime, ne radi samo o dosezanju što većeg broja kupaca, već o dopiranju do onih pravih, u čemu je od ogromne pomoći treći prioritet koji bi direktori marketinga u 2023. trebalo da postave.

Implementacija sistema ili algoritama za poboljšanje personalizacije kupaca

Treći najvažniji prioritet koji najuspešniji direktori marketinga ističu jeste korišćenje sistema ili algoritama, kao što su platforme podataka i mašinsko učenje, sa ciljem da se poboljša personalizacija kupaca. Nove platforme i sistemi koji integrišu podatke prve strane sa informacijama o geografskim, društveno-političkim, pa čak i vremenskim i klimatskim podacima mogu pomoći direktorima marketinga da stvore nove bitne uvide u ponašanje i preference kupaca iz mnogo većih izvora podataka nego što je to do sada bio slučaj. Evolucija personalizacije u digitalnom svetu dovodi podatke direktno u ruke marketinškim stručnjacima i naoružava ih detaljnim razumevanjem faktora koji podstiču ponašanje potrošača, pomažući da se predvidi verovatnoća kupovine ili odustajanja od nje. Putem veštačke inteligencije i mašinskog učenja, u kombinaciji sa eksperimentisanjem i kulturom testiranja i učenja, brendovi mogu dinamički da podešavaju svoj marketing i poruke na osnovu ponašanja potrošača koje se stalno menja.

S tim u vezi, ono što najuspešniji direktori marketinga savetuju svojim kolegama jeste unapređenje saradnje sa IT sektorom unutar kompanije. Naime, ako želite da odradite zaista dobar personalizovani i automatizovani marketing, potrebna vam je pomoć vaših IT kolega u prikupljanju podataka o kupcima. Ti podaci će vas dovesti do pravih strategija, ali samo kroz kombinaciju veštačke inteligencije sa dubokim ljudskim znanjem kroz ad hoc istraživanja vaših klijenata.

Pogledajte još