Koliko ste pratili suđenje ovog para? Da li ste ispratili presudu? Šta mislite da li je on ili ona upravu?
Jedni će reći da je ovo bilo blokbaster suđenje. Drugi će pomenuti da je ovaj par od svog života napravio rijaliti. Globalno kada pogledamo brojeve koliko je ljudi pratilo izveštaje i postove na društvenim mrežama ovog suđenja dolazimo do broja u milijardama.
Ono što je ovo suđenje izdvojilo u odnosu na ostala suđenja je PR podrška koju su obe strane u sporu imale. S obzirom da je u Americi na snazi takva vrsta pravnog sistema da svaki sudski spor ima snagu zakona – precedentno pravo, onda je i ulog velik, a i polje delovanja odnosa sa javnošću značajno je šire. Osim sudije moguće je uticati i na porotu, kao ključnu javnost. Da, dobro ste pročitali.
Američke kolege koje se bave odnosima sa javnošću su kao posledice pravnog sistema su se specijalizovale za nešto što zovu litigation PR. Prevod bi mogao da bude PR podrška pri sudskim sporovima ili sudski PR.
Šta to konkretno znači?
Dobar advokat vam pomaže da dobro izgledate u sudnici, a dobar PR pred ostalim ciljnim grupama van sudnice. Suđenja mogu da traju dugo, a pri tom reputacija trpi. Uticaj na porotnike je zabranjen, ali i oni su ljudi i prate mreže, gledaju televiziju i čitaju novine tako da su na neki način podložni uticaju neke dobro smišljene kampanje. Majk Pol iz agencije Reputation Doctor je jedan od stručnjaka za krizne komunikacije i reputaciju kaže da neko ko se bavi odnosima sa javnošću u sudskim sporovima mora tesno da sarađuje sa advokatima i da pri izradi strategije nastupa na sudu mora da se vodi računa i o nastupima klijenata van sudnice kako bi se ceo proces doveo do kraja na najbolji način po klijenta. Tesno rade na pripremi pitanja u sudnici kako bi istakli svoje prednosti, a naglasili mane protivnika.
Gledajući sa strane sve što ima veze sa ovom nišom PR prakse čini se da je standardno kao i za bili koju drugu kampanju – PR alatima se utiče na javnost kako bi cilj kampanje bio ispunjen. Dodatno, koriste se postulati krizne komunikacije ako se oseti da neka strana gubi u sporu i da je javnost okrenuta protivniku.
Ah da, Džoni i Amber su se tužili međusobno zbog klevete nakon razvoda i on je dobio veću odštetu, ako neko još nije video epilog. Kako je do toga došlo?
Stručnjaci i sudskog PR-a kažu da je Dep bio u startnoj prednosti s obzirom da je glumac u blokbasterima već duže od 30 godina i da ima ozbiljnu bazu fanova koji su na dnevnoj osnovi spremni da prave postove na društvenim mrežama u njegovu korist dok mu je bivša partnerka tek na početku karijere i pojavila se u tek nekoliko komercijalnih filmskih ostvarenja. Ono što je trebalo njegovom PR timu je da dođu do ključnih fanova klasičnim alatima i da pokrenu lavinu postova. Posle toga oni su sami napravili karnevalsku atmosferu ispred sudnice i svaki dan dolazili da podrže svog omiljenog glumca. Advokat iz tima Amber Herd je to u jednoj od izjava nakon donete presude i potvrdio. Očigledno da je PR strategija tima Džonija Depa pogodila metu.
Da li je sreća što se kod nas još uvek niko nije specijalizovao za ovu vrstu odnosa sa javnošću ili ne videćemo za koju godinu. Što se medija u Srbiji tiče, kada izvičemo prosek, za ovih šest meseci bilo je nešto više od jedne objave dnevno na temu suđenja. Od toga čak trećina je bila o izricanju presude. Tom temom su se kod nas bavili tabloidi i to često su naslovi kretali sa prefiksom šokantno, a najčešće su prenošene vesti svetskih tabloida. Daleko od očiju, daleko od srca što kaže naš narod. Daljina je izgleda učinila svoje tako da naša publika nije pokazala veće interesovanje za ovo suđenje, a i izgleda da narod kod nas slabije zanimaju svetski rijalitiji kad imaju domaće u ponudi. Poslednjih dana svedoci smo da su neki procesi u većini medija iako još nisu stigli do suda. Videćemo šta će tek da se desi kad suprotstavljene strane uđu u sudnicu i da li će PR odigrati svoju ulogu.