Šta oblikuje potrošačke navike u modernom svetu?

Autor teksta
Picture of Kliping

Kliping

Budite se. Proveravate telefon. Ustajete, spremate se za posao i proveravate koliko je sati – na telefonu. Na putu do posla slušate omiljenu podcast epizodu – sa telefona. Na pauzama – proveravate telefon. Posle posla kod kuće opuštate se uz skrolovanje na telefonu. 

Danas, svaka osoba u proseku dnevno provede 3 sata i 15 minuta na telefonu. 

Možda vaš dan ne izgleda baš ovako, ali ono što je sigurno – pre 20 godina ne bi izgledao ovako. Istraživanja pokazuju da je 2000. godine samo 12% populacije imalo mobilni telefon, a danas čak 60% poseduje bar jedan. 

I to je samo jedan aspekt koji je uticao na promenu ponašanja potrošača. Nije ni čudo što McKinsey upozorava: “Ako mislite da poznajete ponašanje potrošača, razmislite ponovo. Potrošači sa srednjim prihodima osećaju pritisak i brinu o inflaciji, ali se ne suzdržavaju da troše. Umesto da se drže ograničenih budžeta u penziji, stariji potrošači se takođe rasipaju. Govoreći o starijim kupcima, ispostavilo se da je lojalnost brendu po kojoj su dugo poznati stvar prošlosti. A mladi potrošači u Aziji i na Bliskom istoku su skloniji nego oni na zapadnim tržištima da pređu na brendove sa višim cenama.”

Zašto se potrošačke navike menjaju?

Kako bismo razumeli ove promene, ne treba samo da posmatramo šta potrošači rade drugačije, već zašto to rade drugačije. Ključ leži u proučavanju ponašanja, jer iako svi imamo iste osnovne potrebe poput želje za hranom, vodom i toplotom, svi ih ispunjavamo drugačije. Zato je promena ponašanja potrošača pokazatelj promena u društvu.

Ove promene ponašanja dešavaju se usled napretka u tehnologiji, novih društvenih trendova, ekonomskog stanja i ličnog iskustva.

Tehnologija 

Tehnologija se menja brzim tempom. Nove inovacije mogu odložiti kupovinu potrošača zbog iščekivanja novijih i boljih proizvoda. Novi modeli pametnih telefona, sve veće korišćenje veštačke inteligencije, električni automobili, klaud tehnologija, onlajn kupovina, tehnologija prepoznavanja glasa ispunjavaju našu svakodnevnicu. Proizvodi sa ovom tehnologijom su danas deo svakodnevnice, a nekada su bili samo u sci-fi filmovima.

Društveni trendovi

Promene u tehnologiji dalje povlače promene u društvenim trendovima. Da li ćete kupiti te nove cipele koje koštaju trećinu vaše plate jer ih sada svi nose? Da li ćete kupiti bilo šta sa TEMU-a jer sada svi tamo kupuju? Da li ćete kupiti novi model usisivača jer ga svi hvale na TikTok-u? Da li ćete  odoleti? Mnogi neće.

Lično iskustvo

Od toga kakvo je vaše iskustvo sa nekim proizvodom ili uslugom zavisi da li ćete postati ponovni kupac. Zato, kompanije pomno prate reakcije i komentare svojih kupaca i na osnovu povratnih informacija pokušavaju da analiziraju i predvide promene u njihovom ponašanju i navikama. 

Ekonomska situacija

Promene u različitim aspektima ekonomije utiču na to kako i koliko potrošači troše svoj novac. Da li je pogodan period za kupovinu nekretnine, za kredite, za neki drugi vid investicije? Da li se bliži neka kriza, nestabilno političko stanje ili pandemija?

Inflacija definitivno ima uticaja na potrošačku korpu. Pošto kompanije očekuju od potrošača da uvećaju svoju potrošnju, moramo zapamtiti da će, iako su se uslovi promenili na bolje, trebati vreme da se povrati oslabljena kupovna moć. 

Podaci Nielsen-a pokazuju da potrošnja od 100 USD za robu široke potrošnje u Evropi 2022. danas bi koštala najmanje 119 USD i da usporavanje nije pad, a potrošači su na dugoročnom putu ka finansijskom oporavku. Uprkos inflaciji, potrošači danas troše 17% više nego 2022. 

Analizom ponašanja potrošača, praćenjem tehnologije, povratnih informacija, društvenih i ekonomskih trendova, kompanije prilagođavaju svoje strategije kako bi zadovoljile promenljive zahteve i potrebe svojih potrošača.

Šta možemo da očekujemo?

Da bismo mogli da predvidimo promene u potrošačkim navikama, neophodno je da kontinuirano pratimo aktuelne trendove i događaje na tržištu. Ljudske potrebe i želje su dinamične, menjaju se kao odgovor na svet koji se menja oko njih. 

Rast online kupovine 

Jedna od najznačajnijih COVID promena koje i dalje imaju uticaj na poslovanje bila je ubrzani prelazak na online kupovinu. Prema istraživanju, onlajn kupovina porasla je za 40% samo u prvoj godini pandemije. Ovo istraživanje predviđa dalji rast mobile commerce-a (kupovine putem mobilnog telefona). Ovo je dalje uslovilo kompanije da investiraju u online prodavnice i budu još više prisutni na društvenim mrežama i internetu uopšteno. 

Briga o zdravlju i higijeni 

Pandemija je još uslovila povećanje brige o zdravlju i higijeni. Industrija zdravlja u 2023. godini porasla je za 3.4 milijarde dolara. Briga o sebi, o koži, nova kozmetika – predstavljaju samo deo ogromne industrije koja nastavlja da raste. Konkurencija je sve veća i sa sobom donosi sve više novih proizvoda.

Ekologija

Velika pažnja danas se posvećuje ekologiji. Usled globalnog zagrevanja i rasta temperature, izumiranja životinjskih vrsta zbog gubljenja prirodnog staništa, zaštita životne sredine jedna je od glavnih tema o kojima se priča. Zato potrošači biraju proizvode koji ne štete planeti, u nadi da će time ublažiti ovaj problem. Čak 56% ljudi na globalnom nivou razmišlja o klimatskim promenama bar jednom dnevno ili nedeljno. 

Poslednjih godina, mladi potrošači u podacima McKinsey ankete rekli su da su pri kupovini davali prioritet proizvodima koji vode računa o održivosti. Da to nije bila samo priča govori podatak da je u Sjedinjenim Američkim Državama prodaja proizvoda sa tvrdnjama u vezi sa održivošću nadmašila prodaju proizvoda bez takvih tvrdnji.

Dok mladi potrošači i dalje kažu da im je stalo do održivosti, oni sada prave jasne kompromise suočeni sa ekonomskom neizvesnošću i inflacijom. U Evropi i SAD, manje predstavnika generacija Z i milenijalaca je rangiralo tvrdnje o održivosti kao važan faktor kupovine na početku 2024. nego 2023.

Hibridni model posmatranja “popusta”

Pristupačnost i cena su skoro uvek osnovni faktori koji oblikuju donošenje odluka potrošača. Nielsen-ovo istraživanje pokazuje da kako je inflacija počela da se stabilizuje, a proteklih šest meseci donelo je neke obnovljene znake otpornosti, potrošači svoju definiciju popusta posmatraju u potpuno novom svetlu, stvarajući nove mogućnosti za kompanije koje prepoznaju ovu promenu. Danas potrošači nisu samo zaintrigirani – već su i očekivali – hibridnim pristupom pružanju vrednosti za novac. Njihovo istraživanje kaže da je 67% potrošača spremno da promeni ili isproba drugi proizvod zbog niže cene, 70% potrošača je spremno da kupi proizvod koji je energetski efikasan i održiv, a 64% bi kupilo proizvod kompanija koja je inovirala da bi napravila proizvod pristupačnijim. 

McKinsey istraživanje potvrđuje činjenicu da danas potrošači mnogo lakše menjaju brend i isprobavaju različite proizvode. Objašnjavaju da je ta navika iz doba pandemije kada potrošači nisu mogli da pronađu tačno ono što im je potrebno zbog poremećaja u lancu snabdevanja. Tada je otprilike polovina potrošača promenila proizvode ili brendove. Ta promena ponašanja traje i dalje: potrošači su otvoreni za istraživanje alternativa, a lojalnost brendu bledi među različitim demografskim grupama.

Biće potrebno veće poverenje u AI i zaštitu podataka

Za kompanije je ključno da razumeju kako se potrošači osećaju u vezi sa brzim tempom inovacija koji se infiltrira u njihove svakodnevne radnje, posebno kada je u pitanju korišćenje veštačke inteligencije koje postaje sve popularnije. 

Nielsen anketa je otkrila da je 56% globalnih ispitanika reklo da bi izbeglo deljenje ličnih podataka virtuelno jer ne veruju AI tehnologijama za zaštitu privatnosti njihovih podataka, u poređenju sa 18% onih koji bi bili voljni da podele lične podatke. Štaviše, skoro polovina (49%) reklo je da se osećaju najugodnije u interakcijama podrške od osobe do osobe i da bi duže čekali na podršku od čoveka.

Promena je jedino konstantna

Potrošačke navike su dinamične i neprestano se menjaju pod uticajem tehnologije, društvenih trendova, ekonomskih faktora i ličnih iskustava. Ono što je nekada bilo nezamislivo, danas je deo svakodnevnog života, od online kupovine do ekološki svesnog izbora proizvoda. 

Kompanije koje žele da ostanu relevantne moraju kontinuirano da prate te promene i prilagođavaju svoje strategije kako bi zadovoljile potrebe svojih potrošača. U svetu koji se sve brže menja, razumevanje ponašanja potrošača (p)ostaje ključ za dugoročan uspeh.

Pogledajte još