Od kada je u intervjuu iz jula ove godine, Mark Zuckerberg najavio da će Facebook u narednih 5 godina postati „Metaverse kompanija“ ne prestaju polemike na tu temu, dodatno podgrejane ovonedeljnom najavom da bi na predstojećoj godišnjoj konferenciji kompanije, koja se održava 28. oktobra, moglo doći do njenog konačnog rebrendiranja u cilju održavanja fokusa na prethodno najavljenoj izgradnji metaverzuma.
Sve to dovelo je do ogromnog interesovanja za metaverse, iako sam pojam nije nov.
Šta je metaverzum ili metaverse?
Metaverse potiče iz naučno fantastičnog romana Snow Crash iz 1992. čiji je autor Neal Stephenson, u kome je prikazan život dostavljača pizze, koji slobodno vreme provodi konektujući se u simulirani, virtuelni svet koji pojedincu omogućava da obavlja svakodnevne aktivnosti i živi poput avatara. Po ovom modelu, metaverse predstavlja spajanje realnog i virtuelnog života, a to je zapravo i njegova opšta definicija: Metaverse je zajednički virtuelni prostor određene veće ili manje zajednice, nastao primenom proširene stvarnosti kako bi se postiglo međusobno deljenje virtuelno poboljšane fizičke stvarnosti korišćenjem Interneta.
Preduslovi za metaverse postoje decenijama unazad, ali su pandemija COVID-19 i lockdown intenzivirali njegov razvoj s obzirom na to da je došlo do velikog zaokreta u načinu našeg funkcionisanja, koji je pokazao da mnogo toga možemo da radimo u potpuno digitalnom svetu, od posla do socijalizacije, pogotovu što najmlađe generacije tako uglavnom i žive, prenoseći većinu svojih aktivnosti i vrednosti na društvene mreže i u virtuelni svet, generalno.
Zbog svega toga metaverse je postao najnoviji makro cilj mnogih svetskih tehnoloških divova, prevashodno Facebook-a, ali i su i druge kompanije najavljivale njegovu realizaciju, kao što su Microsoft, Nvidia ili Epic Games.
Bitisanje u Metaverzumu
Metaverse je, dakle, virtuelni prostor stvoren konvergencijom poboljšane fizičke stvarnosti, proširene stvarnosti (AR) i interneta. Drugim rečima, trenutna 2D verzija interneta biće u potpunosti zamenjena 3D stvarnošću. Suštinski, u njemu će nam biti omogućeno da se neprimetno krećemo, primera radi, od virtuelnog parka do virtuelnog koncerta sa stoprocentnom prisutnošću, što će masovno proširiti internet kakav poznajemo, uvodeći ga u treću dimenziju. Osim toga, sposobnost nadilaženja prostora i fizičkog deljenja okruženja s drugima imaće značajan uticaj na naše modele interakcije i komunikacije.
Slično kao što prelazimo s web stranice na web stranicu kako bismo se upoznali, sarađivali ili igrali igre sa drugima na našem trenutnom 2D internetu, uskoro bismo mogli da se upoznajemo, zarađujemo, sarađujemo i igramo sa drugima u 3D okruženju, mnogo intenzivnije i jednostavnije. Interoperabilnost Metaverse-a će omogućiti korisnicima veći kontinuitet identiteta i iskustva u poređenju sa modernim internetom.
Metaverzum bi trebalo da funkcioniše tako da njegov korisnik nema potrebu kreiranja ili korišćenja više posebnih naloga. Drugim rečima, neće morati da ima poseban Google, Twitter, Instagram, TikTok ili Reddit nalog, već će jednostavno svojim imenom i prezimenom biti on sam na svim kanalima. Taj kontinuitet identiteta je ključan faktor toga na koji način bi korisnici trebalo da kupuju i konzumiraju sadržaj u Metaverzumu. Istovremeno, to je praktično prelazak u lično posedovanje svojih podataka na web-u, gde korisnik samostalno bira koje će podatke ostaviti na nekom web sajtu ili platformi, pri čemu su oni u njegovom vlasništvu, a ne u vlasništvu kompanije.
Metaverse će imati svoju ekonomiju, uz potpunu mogućnost kreiranja digitalne imovine. Moć zarade za mlade kreatore u njemu neće biti ograničena. Postojaće cela nova skupina mladih preduzetnika koji zarađuju za život u virtuelnom svetu, inkasirajući stvarnu vrednost i stalni prihod brže nego što je ikada moglo biti zamišljeno.
Facebook Metaverse
Predstavljajući Metaverse koncept, Zuckerberg ga je nazvao sledećom generacijom interneta i sledećim poglavljem njegove kompanije, očekujući da će ljudi u narednim godinama prestati da vide Facebook prvenstveno kao kompaniju društvenih medija, već kao Metaverse kompaniju, koja bi trebalo da bude vrhunski izraz društvene tehnologije i komunikacija. Metaverzum bi trebalo da bude virtuelno okruženje u kom možete biti prisutni sa ljudima u digitalnom prostoru. Tačnije, utelovljeni Internet u kome se nalazite.
Zuckerberg veruje da će Facebook-ov Metaverse biti dostupan sa svih uređaja i aplikacija, te da će korisnici ulaziti u njega kako bi igrali igre, radili, stvarali i razmenjivali iskustva sa prijateljima. Suštinski, Metaverse bi trebalo da koristimo isto kao što koristimo internet danas, ali ćemo moći da radimo i neke stvari koje danas nemaju smisla na internetu, kao što je primera radi ples.
CEO Facebook-a je takođe najavio da će ova kompanija Metaverse koncept razvijati narednih pet godina, ali je diskutabilno da li će tako kratak period biti dovoljan da se realizuje potpuna manifestacija te ideje, gledano iz ugla primene aktuelnih tehnologija koje bi trebalo da dovedu do kvalitetnijeg i potpunijeg iskustva korisnika na internetu, o kojoj god tehnologiji da je reč. Da bi nove tehnologije postale jednostavne za određenu primenu – potrebno je vreme.
I sam Facebook je svestan da se Metaverse ne može dogoditi preko noći i bez partnera, pa je već najavio ulaganje od 50 miliona dolara u globalna istraživanja i partnerske saradnje, kako bi osigurali da se on razvija odgovorno. Istovremeno, kompanija je već počela da investira u mlade evropske talente, koji bi pomogli u kreiranju Metaversa, otvarajući 10.000 novih radnih mesta u Facebook-u, širom Evropske Unije.