Ideja društveno odgovornog poslovanja – Corporate Social Responsibility (CSR) postala je poslednjih godina sastavni deo biznisa. Od početka pandemije koronavirusa došao je do izražaja stvarni značaj filantropije i solidarnosti, a agencija „Kliping“ istraživala je na koji način su mediji izveštavali o društveno odgovornom poslovanju u prvom kvartalu 2021.
U periodu od 1. januara do 31. marta 2021. godine agencija„Kliping“ je pratila medijska izveštavanja 10 najposećenijih portala (to su blic.rs, kurir.rs, b92.net, alo.rs, nova.rs, rs.n1info.com, mondo.rs, danas.rs, informer.rs i telegraf.rs po partnerskom istraživanju o konzumaciji medija u Srbiji agencija Smart Plus Research i Kliping iz marta 2021. godine) o CSR aktivnostima kompanija koje posluju u Srbiji.
Na osnovu pisanja navedenih internet portala, top 5 kompanija u realizovanom broju CSR aktivnosti u prva tri meseca 2021. su Mozzart, dm Srbija, Meridian, Mastercard i NIS.
Mediji su izveštavali da je Mozzart pored kontinuirane podrške zdravstvenim ustanovama (u 2020. donirano oko milion evra u borbi protiv koronavirusa), imao više akcija pomoći. Kroz Mozzart-ov „Humanitarni tiket u podne“ prikupljeno je više od 3 miliona dinara za pomoć ustanovama, najviše za lečenje dece, dok je akcija „Glumci i Mozzart za vas i glumce“ imala velikog odjeka, a više od 200.000 ljudi pogledalo je humanitarnu predstavu „Balkanski špijun“ od koje su sredstva donirana dramskim umetnicima.
Drugoplasirana kompanija dm Srbija je povodom 8. marta, donirala robu u vrednosti od 500.000 dinara Sigurnoj kući u Beogradu, kao i poklone majkama dece s posebnim potrebama i ženama koje doniraju krv (izvori: Kurir.rs i Telegraf.rs). Takođe, prema izveštavanju Kurirovog portala, dm je jedan od pokretača akcije pošumljavanja i podizanja ekološke svesti građana kroz projekat „Zasadi drvo“.
Analiza je pokazala da su predstavnici poslovnog sektora pokretali inicijative i humanitarne akcije, prvenstveno u svetlu pandemije i njenih posledica što pokazuje i da se svrha 25% realizovanih CSR aktivnosti ticala podrške zdravstvenom sistemu. Podršku zdravstvenom sistemu, kompanije su najčešće iskazale kroz novčane donacije bolnicama širom zemlje, obolelim pojedincima, medicinskom opremom, rekonstrukcijama bolnica i domova zdravlja, volontiranjem. Pomoć u ovom periodu bila je značajna i u lečenju bolesne dece (19%), segmentima kulture (11%) i obrazovanja (8%), pomoći socijalno ugroženima (7%).
Najčešća vrsta pomoći je novčana (56%), dok su njeni najčešći korisnici deca i zajednica (po 27%). Pored novčane pomoći i poklon paketa korporacije su svoje društveno odgovorno poslovanje usmerile i kroz digitalne platforme za donaciju hrane siromašnima, stipendije nadarenoj deci, organizaciju naučnih tribina na kojima su stručnjaci govorili o temama koje trenutno najviše brinu građane, donacije hrane azilima i udruženjima za zaštitu životinja.
Osim o gorenavedenim aktivnostima korporacija istraživali smo na koji način mediji izveštavaju o društveno odgovornom poslovanju kroz sam prikaz teksta, odnosno naslovne blokove, fotografije koje prate tekst, primarnost, dodatnu informativnost o CSR aktivnostima korporacija i događaje o kojima se pisalo. U analiziranim tekstovima podjednaka važnost data je i kompaniji i samom CSR događaju; tako su se u naslovnom bloku u 62% tekstova našli i naziv kompanije i događaj, dok je u svega 4% naslova samo naziv kompanije. („Mozzart donirao paketiće Udruženju za pomoć osobama sa autizmom“, „Uvek tu u važnim tenucima: Meridian ponovo na terenu, donacija Institutu za majku i dete“, „REKONSTRUISAN KROV KBC BEZANIJSKA KOSA KNEZ PETROL DONATOR“, „Kompanija dm obeležava Dan žena donacijom i poklonima za heroine našeg društva“). Slično je i kod prikaza fotografija koje prate tekst – u čak 73% tekstova nalazi se slika i kompanije i događaja.
Većina analiziranih tekstova (70%) bavi se, barem delimično, i ostalim društveno odgovornim akcijama kompanija u prethodnom periodu i generalno, dok se u 30% analiziranih tekstova izveštava isključivo o konkretnom događaju.
Na osnovu praćenja medijskog izveštavanja 10 najposećenijih portala u Srbiji zaključujemo da su korporacije svoje društveno odgovorno delovanje, shodno epidemiološkoj situaciji i stanju u zdravstvu, najviše usmerile upravo na pomoć baš onima kojima je ta pomoć trenutno najpotrebnija, a to je zdravstveni sistem. Pored toga, imajući u vidu značaj masovne imunizacije, mediji su preneli da su firme poput Comtrade-a, iskazale brigu za svoje zaposlene i pozvale ih da se vakcinišu protiv koronavirusa.