WordPress – demokratska CMS platforma

Autor teksta
Kliping

Kliping

WordPress – demokratska CMS platforma

Istorijski web, mesto za privilegovane

U sada već davna vremena koja mnogi od nas ni ne pamte, postavljanje sadržaja na webu u vidu sajtova i materijala na njima bio je ozbiljan poduhvat koji je obavezno iziskivao solidan nivo stručnog (programerskog) znanja. Uz tada još uvek nerazvijenu komunikacionu infrastrukturu i slab hardver, to je predstavljalo veliku kočnicu za dalju ekspanziju weba.

Stvar su iz korena promenili sistemi za upravljanje sadržajem (content management systemsCMS), koji su omogućili svakome – vlasnicima sajtova, urednicima, autorima – da bez ikakvog znanja iz programiranja samostalno postavljaju materijale i objavljuju ih na željenim web lokacijama. Odjednom, web je i bukvalno eksplodirao, a pristup njemu su dobili svi koji su to želeli.

Rađanje i rast džina

Ova svojevrsna demokratizacija weba se nije, međutim, desila ni preko noći niti bez poteškoća. Početkom milenijuma, prvi CMS-ovi bili su neintuitivni, teški za korišćenje i nedovoljno usavršeni da bi pružali željene rezultate. Vladalo je i veliko šarenilo među njihovim proizvođačima i verzijama u opticaju. Te 2003, WordPress (WP) je bio samo jedan od mnogih. Pokrenut na svom početku skromno, kao alat za objavljivanje blogova, WP je danas neprikosnoveni lider među CMS platformama otvorenog koda (open-source) koji pokreće preko 60 miliona sajtova širom sveta.

Trenutno, 37,7% sajtova u svetu ne koristi nijedan CMS, dok se WP nalazi na 40,1% onih koji koriste ovaj sistem, što mu je obezbedilo tržišno učešće od 64,3%.

WP fabrika sajtova

Kada su jednog stručnjaka upitali kako bi definisao WP, on je odgovorio: „WordPress je fabrika koja pravi web strane“ (Fred Meyer).  

U toj metaforičkoj fabrici, kreirani sadržaj je sirovina koju WP skladišti u svojoj bazi podataka i on može biti u bilo kojoj formi: teksta, fotografije, slike kao ilustracije, video klipa, tabele…  Kada ih obradi unutar svojih tema koje su poput proizvodnih linija, te „sirove“ objave postaju vidljive konzumentu, koji je u ovom slučaju web pregledač (Chrome, Edge, Firefox, Brave i drugi).

Zadatak WP-a je, dakle, da na jednostavan način omogući korisniku da željene sadržaje vizuelno i funkcionalno obradi tako da mogu da budu objavljeni na izabranoj web stranici.

Teme i plug-inovi

Kako će zapravo izgledati krajnji proizvod – web stranica, zavisi od korišćene WordPress teme. Teme su delovi softvera koji služe za neposredno pretvaranje neprerađenih objava u gotove web stranice. Kreator sajta mora se odlučiti za korišćenje neke od mnoštva ponuđenih tema i od tog izbora zavisi funkcionalnost sajta i njegov ukupan izgled. Osim besplatnih, postoje i teme koje se plaćaju, a svako ko to želi i ume, može stvoriti sopstvenu novu temu.

Svrha WP plug-inova (dodataka) jeste obezbeđivanje dodatnih funkcionalnosti, poput optimizacije sajta za pretraživače (SEO), analize poseta stranicama, online trgovine i plaćanja i mnogih drugih. U ovom trenutku, na tržištu postoji preko 55.000 plug-inova raznih namena, od kojih su među najpopularnijima WooCommerce, Yoast SEO, Elementor i Contact Form 7.

Prihodovanje i neprofitne namene

Koliko je WordPress moćan alat možda svedoči upravo primer njegovog WooCommerce plug-ina za elektronsku trgovinu. Nastao 2011, danas je najpopularnija svetska platforma za tu namenu – preko 70 miliona online shopova je na njemu. U Srbiji je on izuzetno popularan – koristi ga čak 64% srpskih web prodavnica. Koliko je WooCommerce svet za sebe govori činjenica da je za njega kreirano preko 300 ekstenzija (nadogradnji) uz pomoć kojih se može napraviti bilo kakva verzija virtuelne prodavnice.

WP ekosistem je evoluirao u tolikoj meri da pomoću njegovih tema i dodataka možete stvoriti stranice sajta za bilo koju namenu, bilo kakvog vizuelnog identiteta i sa najraznovrsnijim funkcijama. Kao što smo napomenuli, WordPress je na neki način doneo demokratiju na webu jer ga koriste svi – od neobaveznih i povremenih blogera, zaljubljenika i hobista u svim sferama života, do kompanija čije poslovanje se meri milijardama dolara, međunarodnih organizacija i vlada mnogih država.

Rezultat proporcionalan ulaganju

Na izvestan način mogli bismo reći da je WordPress fer platforma jer daje tačno onoliko koliko se truda, učenja i rada uloži u ovladavanje njome. Početnik koji nema prevelike (naročito ne profitne) ambicije moći će adekvatno da zadovolji svoje potrebe potpuno besplatno i uz vrlo malo truda.

Ukoliko se, pak, dobro osmisli sopstveno složenije online prisustvo i primeni stečeno znanje o WP okruženju, granice praktično ne postoje. Kada smo lansirali naš novi sajt, želeli smo da kreiramo platformu koja funkcionalno neće biti samo jednosmerna i informativna, već i kolaborativna, a istovremeno estetski dobro uređena, sa izraženim vizuelnim identitetom.

Da smo u tome uspeli svedoči Top 50 Priznanje za jedan od pet najuspešnijih domaćih sajtova u kategoriji poslovnih i društvenih servisa koje nam je nedavno uručeno od strane stručnog žirija medijske kuće PC Press.

Naš web sajt će i u budućnosti pratiti naše poslovanje koje se neprestano razvija i inovira, a uvereni smo da će WordPress platforma, kao i do sada, uspeti da u celini odgovori našim digitalnim potrebama.

Pogledajte još