Istorija Black Friday: Od kraha tržišta do milijardi

Crni petak je termin koji je danas svetski sinonim za dan posle Dana zahvalnost i početak praznične rasprodaje.  Rekordi u zaradi se obaraju svake godine, i promet se danas meri u milijardama. Prema istraživanju i predikciji Adobe Analytics za 2019, prihod od online kupovine samo u Americi za vreme Black Friday-a iznosiće 7.9 milijardi, za 21.5% više nego 2018. Prepostavka je da će tokom Cyber vikenda (četvrtak – ponedeljak) ukupan prihod biti 29 milijardi dolara. 

Kako je nastao Black Friday?

Iako je danas simbol kupovine i velikih popusta koji počinje Danom zahvalnosti, ceo jedan vek termin Black Friday je označavao finasijski krah, kao dan kada je palo tržište zlata krajem 1869. godine.  

Tek sredinom 20. veka ovaj naziv počinje da se vezuje za prazničnu kupovinu, ali i dalje u negativnom kontekstu: policija ga koristi da opiše haos koji bi nastao na ulicama i u saobraćaju. 

Black Friday dobija današnje značanje 80-ih godina kada su za samo 1 dan prodavnice ostvarile toliko prometa da su prešle iz gubitka „going red“ u profit „going black“. Kako je rasla popularnost, neke države su proglasile ovaj dan za zvaničan praznik i fenomen praznične kupovine se raširio. 

Black Friday je danas Black November

Kako bi ostvarili što veći prihod, sve više kompanija ne čeka poslednji petak u mesecu, nego već početkom novembra nudi veće popuste prilikom kupovine. 

U prazničnoj sezoni, od 1. novembra do 24. decembra 2019. procena je da će ukupan prihod od online kupovine biti 143.3 milijarde dolara, za 17.3 milijardi više nego 2018. godine. 

I ove godine se očekuje porast kupovine putem telefona: 2015. godine prihod je iznosio 5 milijardi dolara, dok se 2018. udvostručio. Za 2019. previđa se da će taj iznos premašiti 14 milijardi.

Crni petak na društveni mrežama

Zamiljivo je da se broj poseta online prodavnicama putem društvenih mreža skoro duplirao u poslednje dve godine: 2017. je iznosio 4% , a 2018. 8% od ukupnog broja svih poseta online prodavnica obuhvaćenih istraživanjem.  

Da Srbija i region prate trend pokazuje analiza Facebook postova. U poslednjih 7 dana broj postova sa #BlackFriday u Srbiji, Sloveniji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini prešao je 5000: 73% fotografija, 20% postova sa direktnim linkom ka online prodavnici, dok je video objava bilo 7%. 

Poslednjih nekoliko godina pojavljuje se termin Cyber Monday koji i po visini zarade preti da ugrozi Black Friday. Prvo ga je upotrebila 2005. godine predsednica Nacionalne federacije za maloprodaju, kada je primetila značajan porast online kupovine nakon praznika i Crnog petka. Procenjuje se da će ove godine promet u ponedeljak 2.12. biti za 1.9 milijardi dolara veći nego za Black Friday. 

 

Izvori: www.telegraph.co.uk , www.history.com