15 saveta za početnike u marketingu i komunikacijama

Stručnjaci iz oblasti komunikacija, PR, javnih poslova i odnosa sa medijima iz Forbsovog Saveta za komunikacije podelili su svoja iskustva iz prve ruke.

Mladim stručnjacima koji tek ulaze na tržište rada često je potreban kratak vodič za najvažnije aspekte rada u njihovoj delatnosti. To važi i za stručnjake u oblasti marketinga i komunikacija, posebno imajući u vidu brzinu promena u njihovim branšama zbog novih tehnologija i trendova kojima je potrebno da se kompanije prilagode da bi opstale na tržištu.

Iako je zbog ovog razloga teško sastaviti sveobuhvatni vodič za početnike u oblasti marketinga i komunikacija, mnogo vrednog znanja dolazi sa ličnim iskustvom i povezivanjem sa kolegama iz iste oblasti. Kako bi im pomogli, 15 članova Forbsovog Saveta za komunikacije analizirali su ono što bi želeli da su znali kada su počinjali rad u svojim oblastima i šta bi uradili drugačije da su imali to znanje.

Članovi su podelili najvažnije stvari o komunikacijama i marketingu koje bi početnici trebalo da razumeju.

1.Marketing se konstantno menja

Kada sam studirala marketing u školi, to je bilo veoma suvoparno: „Ovo je ono što funkcioniše, ovo je ono što uglavnom ne funkcioniše“. Od tada sam naučila da marketing nikada nije isti, već da se stalno menja i to je razlog zašto ga obožavam. Ono što funkcioniše danas možda neće funkcionisati sutra i to je u redu! Naučila sam da su vebinari, konferencije ili jednostavno povezivanje sa kolegama u mojoj oblasti način da ostanem u vrhu.

Amanda Dalrymple, Amanda Dalrymple Design

2.Klijenti su važni, ali važne su i granice

Marketing i komunikacije su veoma dinamični. Kada radite sa klijentima u oblasti komunikacija budite spremni da dobijate pozive i tokom odmora. Poruke će vam stizati dok ste na ćerkinoj priredbi i to je jednostavno deo posla. Volela bih da sam znala pre 20 godina da je neophodno postaviti profesionalne granice zato što jurnjava punom brzinom i dobijanje poruka u svako doba nije dugoročno održivo.

Liz Weir, LevLane Advertising

3.Većina marketinških taktika ne stvara vrednost

Krenuo sam pomalo neobičnim putem i provodio sam dosta vremena sa marketinškim stručnjacima  pre nego što sam zakoračio u tu industriju. Jedna stvar koju sam rano naučio i zapamtio je da fokus treba staviti na kreiranje vrednosti za ljude. Većina marketinških alata ili poruka ima jako mali uticaj na stvaranje vrednosti. Učenje kako da kanališete taj ljudski deo sebe pomaže da vaš pristup i finalno rešenje prođe tzv. „pa šta“ test.

Tyler Sharp, Lendio

4.Komunikacije se svode na ROI (povraćaj investicije)

Kroz direktan rad sa izvršnim direktorom kompanije sam učila o biznisu. Zatim sam stekla master diplomu i odbranila tezu na temu ROI u marketingu. Komunikacije i marketing svode se na merljive rezultate: prikupljanje novčanih sredstava, prodaja, promena ponašanja, unapređenje reputacije, itd. Samo zato što volite reči ili dijagrame ne znači da ćete se istaći u marketingu i komunikacijama koje su poslovne discipline.

Amanda Ponzar, Community Health Charities

5.Sve se svodi na poslovno umrežavanje i građenje odnosa

Kada sam došao u SAD sa dva kofera, nisam imao poslovnih veza. Poslao sam svoj CV na zilion adresa u nadi da će me neko zaposliti. Konačno je neko to i uradio. Naučio sam lekciju – sve se svodi na odnose sa potencijalnim menadžerima za zapošljavanje, izveštačima, itd. Od mog prvog neplaćenog stažiranja, najveći deo mojih ponuda za poslao dolazi od ljudi koje poznajem ili preko preporuka. Zato usmerite sve svoje snage na poslovno umrežavanje.

Parna Sarkar-Basu, Brand and Buzz Marketing, LLC

6.Ne možete biti stručnjak za sve

Pre interneta postojalo je verovanje da možete postati stručnjak za svaki marketinški kanal. Međutim, zbog eksplozije digitalnog marketinga, uskoro je postalo nemoguće postati istinski ekspert u svakoj marketinškoj oblasti. Ne zbog toga što ne možete da razumete veći deo marketinških kanala, već zato što shvatite da ćete možda morati da birate između širine i dubine stručnosti na današnjem tržištu.

Tom Wozniak, OPTIZMO Technologies, LLC

7.Sve se svodi na brojeve

Marketing nisu samo grafikoni, standardi brenda i dopiranje do prave publike. Sve se na kraju svodi na brojeve, kao i u svakom drugom sektoru kompanije. Razumeti kako da analizirate i donesete zaključke na osnovu informacija iz velike količine podataka bilo je ključno za moj uspeh u marketingu. Da sam od početka znala ono što znam sada, mislim da bih brže napredovala.

Alicia Haugen, Frontdesk

8.Ustaljena praksa nikada nije isto što i kreativnost

Početniku u oblasti komunikacija koji je željan da probije svoj put u svetu  brendiranog sadržaja, lako upadne u problem kada im nadređeni kažu: „Hajde da iskoristimo ono što smo napisali prošle godine“. Zvuči kao rešenje, ali u stvarnosti to je anestetik koji kod publike izaziva apatiju ili još gore otuđenje. Svaka reč koju napišete je prilika da bolje komunicirate. Kreativnost ima svojstvenost noviteta, što stara oglašivačka poruka ne može da zadovolji. 

Melissa Kandel, little word studio

9.Mera sjajne komunikacije je jednostavnost

Mi kao marketinški stručnjaci po prirodi stvari želimo da učinimo da stvari zvuče „veliko“ i „impresivno“. U toj težnji da lansiramo nešto „moćno“ gubimo najvažniji element komunikacije – razumevanje. Naš životni rad u oblasti komunikacija će biti da osiguramo da ljudi mogu da pristupe našoj poruci i razumeju je. To će učiniti našu komunikaciju pouzdanijom i delotvornijom kod naših slušalaca.

Yoni Solomon, G2 (prethodno G2 Crowd)

10.„T“ koncept marketinških stručnjaka je ključan

„T“ koncept marketinških stručnjaka je stekao više pažnje tokom prethodnih godina. U ranijem periodu, reputacija osobe koja je „specijalac za sve“ nije bila uvek pozitivno dočekana. Sada se proslavlja i nagrađuje i to je veština koju tražim kod novih zaposlenih. Svaki novi ili iskusniji marketinški stručnjak bi trebalo da uspostavi svoju bazu znanja i izgradi svoju marketinšku osnovu pre nego što odabere oblast stručnost.

Maria Juan, Peerfit

11.Važno je prodavati interno

Kada ste mladi, onda ste fokusirani na učenje o vašoj delatnosti što je više moguće, na najnovije tehnike, strategije i softverske alate. Ove stvari su važne, ali ako želite da postanete ključna osoba u vašoj organizaciji, potrebno je da prodajete interno, isto koliko i prodajete eksterno. Naučite kako da radite kroz više sektora kompanije, sažeto komunicirate, dobijete potvrdu zainteresovanih strana i demonstrirate rezultate.

Dana Córdova, Globalization Partners

12.Marketing je umetnost, a ne nauka

Način na koji se marketing predaje podrazumeva da postoji definisan način za ostvarivanje uspeha u ovoj branši. U početku sam pratio ove „metode“ kao jevanđelje, ali sam ubrzo otkrio da je ključ u eksperimentisanju. Ne postoji „pravi ili pogrešan način“ bavljenja marketingom. Umesto toga, pronađite način koji funkcioniše, tj. gde vaše poruke pozitivno odjekuju kod vaše publike. Kada bih mogao, eksperimentisao bih od prvog dana.

Patrick Ward, High Speed Experts

13.Sasvim je u redu reći „ne“

Budući da sam započela karijeru kao publicista, želela sam da obezbedim bilo kakav oblik izveštavanja od autora, čak toliko da sam spuštala svoja očekivanja samo radi precrtavanja publikacije sa moje ciljne liste. Brzo sam naučila da je ključno znati sopstvenu vrednost radi ostvarivanja pravih rezultata koji pokreću posao. Naša odgovornost je da izaberemo samo prave prilike koje će isporučiti željeni povraćaj investicije i doneti napredak.

Dana Baasiri, AIC Hotel Group

14.Veštine prodaje vam mogu pomoći da postanete bolji marketinški stručnjak

Voleo bih da sam imao trening prodaje pre nego što sam počeo da se bavim marketingom. Najbolji prodavci imaju sposobnost da postave pitanja koja otkrivaju prave bolne tačke potencijalnog kupca. Marketinški stručnjaci imaju alate koji ih čine sklonim da previše brzo donesu zaključke na osnovu njihovog istraživanja. Njihovi podaci mogu biti tačni, ali ne ukazuju uvek na glavne probleme klijenta.

Lavall Chichester, JumpCrew

15.Komunikacija je neustrašivost

Postoji toliko „soft“ veština koje nisu direktno povezane sa našom delatnošću, a koje vam mogu pomoći da bolje komunicirate. Voleo bih da sam ranije razumeo značaj upornosti. Ne smete se plašiti da čujete „ne“ ili toga da vam mediji ne odgovaraju na pozive. Morate prihvatiti odbijanje i promeniti pristup kada je to potrebno. Neustrašivost ponekad može da dovede do neverovatnih prilika.

G’Nai Blakemore, Mattress Firm

Izvor: www.forbes.com